Preskočiť na hlavný obsah

Daňová amnestia

1. Základné podmienky daňovej amnestie

Od 1.10.2025 vstúpilo do platnosti vládne nariadenie o „daňovej amnestii“. Koho sa odpustenie pokút bude týkať ?

Odpoveď

Základnými podmienkami pre uplatnenie daňovej amnestie je:

  • evidencia daňového nedoplatku na dani k 30. septembru 2025,
  • dobrovoľná úhrada tohto nedoplatku v období od 01. januára 2026 do 30. júna 2026.

Dobrovoľnou úhradou sa nepovažuje nútené vymoženie nedoplatku v daňovom exekučnom konaní alebo použitie nadmerného odpočtu/preplatku. Daňová amnestia sa nevzťahuje na nedoplatky vzniknuté po 01. októbri 2025 vrátane. Daňová amnestia sa netýka len pokút, ale aj úroku z omeškania.

2. Uplatnenie daňovej amnestie

Na ktoré dane sa Nariadenie vlády SR / daňová amnestia vzťahuje ?

Odpoveď

Nariadenie vlády sa vzťahuje na dane, ktoré sú upravené osobitnými predpismi, ako je daň z príjmov, daň z pridanej hodnoty, spotrebné dane, daň z motorových vozidiel, daň z poistenia, daň zo sladených nealkoholických nápojov. Nevzťahuje sa na preddavky na daň, na odloženú daň, ani na splátky dane. Tiež sa nevzťahuje na osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach, ani na solidárny príspevok.

3. Zistenie nedoplatku u daňovníka

Ako môže daňovník zistiť, či má evidované voči správcovi dane nedoplatky?

Odpoveď

Stav na svojom osobnom účte môže daňovník zistiť niekoľkými spôsobmi:

  • v prípade, ak je úhrnná výška nedoplatkov vyššia ako 170 eur, daňový subjekt je zverejnený na portáli FS v Zozname daňových dlžníkov,
  • daňovník môže písomne požiadať správcu dane o vydanie potvrdenia o stave osobného účtu,
  • na portáli FS, po prihlásení sa do Osobnej internetovej zóny má daňovník prístup na Osobný účet (tzv. „Saldokonto“), v rámci ktorého má k dispozícii údaje z osobného účtu,
  • osobne u správcu dane na miestne príslušnom daňovom úrade podľa trvalého pobytu/sídla.

4. Daňová amnestia a exekučné konanie

Daňovník je v období po 30.09.2025 v exekučnom konaní. Ako sa v tomto prípade uplatní Nariadenie vlády SR?

Odpoveď

Daňová amnestia nepredstavuje zákonnú prekážku pre začatie, resp. pokračovanie v daňovom exekučnom konaní. Správca dane má povinnosť zo zákona daňový nedoplatok vymáhať, daňová exekúcia sa Nariadením vlády SR neodkladá ani nezastavuje.

5. Neuhradenie daňovej povinnosti z daňového priznania podaného v lehote do 30.09.2025

Daňovník podával daňové priznanie k dani z príjmov v predĺženej lehote k 30.09.2025, ktorého výsledkom bola daň na úhradu. Daňovník v lehote do 30.09.2025 však túto daňovú povinnosť neuhradil. Vzťahuje sa daňová amnestia na predpis dane splatný k 30.09.2025?

Odpoveď

Daň splatná 30.09.2025 z podaného daňového priznania je evidovaná k 30.09.2025, ale nedoplatkom (dlžnou sumou po lehote splatnosti) je až 01.10.2025. Daňovým nedoplatkom podľa § 2 písm. f) zákona o správe daní je dlžná suma dane po lehote splatnosti. Ak teda splatnosť dane nastala 30.09.2025 a daňový nedoplatok je evidovaný od 01.10. 2025 daňovú amnestiu nie je možné aplikovať.

6. Nedoplatok na dani z pridanej hodnoty za viac zdaňovacích období

Daňový subjekt má nedoplatky len na dani z pridanej hodnoty – na základe rozhodnutí po daňovej kontrole, dorub dane za 12 zdaňovacích období a vydaných 12 rozhodnutí o pokute evidovaných k 30.09.2025. Daňový subjekt zaplatí nedoplatky na dani v období od 01.01.2026 do 30.06.2026 za 3 zdaňovacie obdobia: január, február, marec). Zaniknú nedoplatky k 30.09.2026 vo výške zodpovedajúcej nezaplatenej pokute prislúchajúce k tejto dani, t. z. pokuty za január, február a marec, alebo daňový subjekt musí zaplatiť celý nedoplatok na dani (DPH) za všetky zdaňovacie obdobia a až následne zaniknú nedoplatky k 30.9.2026 vo výške zodpovedajúcej nezaplatenej pokute prislúchajúce k tejto dani za všetky zdaňovacie obdobia?

Odpoveď

Odpoveď Daňovým nedoplatkom sa rozumie jeden daňový nedoplatok vyplývajúci napr. z jedného rozhodnutia, z jedného podaného daňového priznania za jedno konkrétne zdaňovacie obdobie, alebo napr. z jedného podaného dodatočného daňového priznania za jedno zdaňovacie obdobie. Tzn., každý jednotlivý daňový nedoplatok sa posudzuje samostatne za každé jednotlivé zdaňovacie obdobie. Vychádzajúc z uvedeného, ak daňový subjekt uhradí len nedoplatky na dani z pridanej hodnoty za vybrané zdaňovacie obdobia (január, február, marec), potom sa upustí od uloženia tých pokút a úrokov z omeškania, ktoré prislúchajú k tejto dani za tie zdaňovacie obdobia, za ktoré boli daňové nedoplatky uhradené. Nemusí byť teda uhradený celý nedoplatok na dani z pridanej hodnoty za všetky zdaňovacie obdobia. Daňová amnestia sa nepoužije v prípade tých daňových nedoplatkov na dani z pridanej hodnoty za tie zdaňovacie obdobia, ktoré neboli v období od 1. januára 2026 do 30. júna 2026 uhradené.

7. Nedoplatok na pokute

Daňový subjekt má k 30.09.2025 neuhradenú pokutu v zmysle zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní ERP. Je možné aj v tomto prípade aplikovať daňovú amnestiu, ak daňovník uhradí pokutu v období od 01.01.2026 do 30.06.2026?

Odpoveď

Odpoveď Nie. Pokuta za ERP uložená podľa zákona o ERP nie je pokuta prislúchajúca k dani. Nariadenie vlády sa vzťahuje len na pokuty a úroky z omeškania, ktoré prislúchajú k nezaplatenej dani, tzn. k daňovému nedoplatku, ktorý bol evidovaný k 30. septembru 2025 a ktorý bude zaplatený v období od 1. januára 2026 do 30. júna 2026.

 8. Nedoplatky súčasne na viacerých daniach

Daňový subjekt má nedoplatky na dani z pridanej hodnoty (tri zdaňovacie obdobia máj, október, november 2024) a na dani z príjmov PO (neuhradenú daňovú povinnosť za zdaňovacie obdobie 2023 a 2024). V prípade, ak daňový subjekt zaplatí v lehote stanovenej v nariadení vlády nedoplatky na dani z pridanej hodnoty, ale neuhradí nedoplatky na dani z príjmov PO, upustí sa od uloženia pokuty podľa § 155 Daňového poriadku a od vyrubenia úroku z omeškania podľa § 156 Daňového poriadku prislúchajúceho k tejto dani (DPH), napriek tomu, že daňový subjekt má stále nedoplatky na dani z príjmov?

Odpoveď

Daňovým nedoplatkom sa rozumie jeden daňový nedoplatok vyplývajúci napr. z jedného rozhodnutia, z jedného daňového priznania za jedno konkrétne zdaňovacie obdobie, alebo napr. z jedného dodatočného daňového priznania za jedno zdaňovacie obdobie. Tzn., že každý jednotlivý daňový nedoplatok podľa jednotlivých druhov príjmov sa posudzuje samostatne za každé jednotlivé zdaňovacie obdobie, resp. za jednotlivý predpis z rozhodnutia. Vychádzajúc z uvedeného, ak daňový subjekt uhradí len nedoplatok na dani z pridanej hodnoty (daňové nedoplatky za 3 zdaňovacie obdobia), potom sa upustí od uloženia pokuty a úroku z omeškania prislúchajúcich k tejto dani. Ak daňový nedoplatok na dani z príjmov PO (daňový nedoplatok za zdaňovacie obdobie r. 2023 a r. 2024) neuhradí v lehote stanovenej v nariadení vlády, potom sa na neho nariadenie vlády vzťahovať nebude – tzn. neupustí sa od uloženia sankcií prislúchajúcich k dani z príjmov PO.

 9. Daňová amnestia pri podaní dodatočného daňového priznania (splnené podmienky)

Daňový subjekt podá dodatočné daňové priznanie (DDP) na DPH za júl 2025 vo februári 2026 s daňovou povinnosťou 830 eur, ktorú vo februári 2026 aj dobrovoľne zaplatí. Vzťahuje sa na uvedené daňová amnestia, keďže lehota na podanie daňového priznania (do 30.09.2025) je dodržaná a DDP je podané aj zaplatené v období od 01.01.2026 do 30.06.2026? DDP sa viaže na lehotu podania riadneho daňového priznania, ktorého lehota uplynula do 30.09.2025.

Odpoveď

Áno. Nariadenie vlády sa vzťahuje na to DDP, ktoré je podané v období od 1. januára 2026 do 30. júna 2026 a je podané k daňovému priznaniu, na podanie ktorého uplynula lehota do 30. septembra 2025.

10. Daňová amnestia pri podaní dodatočného daňového priznania (nesplnené podmienky)

Daňový subjekt podá DDP na DPH za zdaňovacie obdobie november 2025 (zákonná lehota na podanie DP na DPH za november 2025 je do 29.12.2025). Bude možné uplatniť daňovú amnestiu, ak je DDP podané za obdobie, na podanie ktorého uplynula lehota po 30.09.2025?

Odpoveď

V prípade, ak daňový subjekt podá DDP k DPH za zdaňovacie obdobie november 2025 v období od 1.01.2026 do 30.06.2026, na toto DDP sa nariadenie vlády vzťahovať nebude, nakoľko toto DDP je podané k daňovému priznaniu, na podanie ktorého lehota uplynula až po 30.09.2025.

11. Dobrovoľné uhradenie nedoplatku

Môže dlžník uhradiť nedoplatok na dani na svoj osobný účet daňovníka, aj na exekučný účet (v prípade, ak je vedené daňové exekučné konanie)? Bude úhrada považovaná za dobrovoľnú úhradu?

Odpoveď

V kontexte nariadenia a pre jeho aplikáciu je rozhodujúce, že nedoplatok je uhradený dobrovoľne. Zároveň, aj počas celého daňového exekučného konania je možné zo strany dlžníka alebo tretej osoby nedoplatok uhradiť. Pre splnenie podmienky „dobrovoľnosti“, keďže na nedoplatok vymožený úkonmi daňového exekútora sa amnestia nevzťahuje, je nevyhnutné, aby išlo o konanie založené na iniciatíve samotného dlžníka, napr. ním zadaný prevodný príkaz v banke na úhradu, úhrada nedoplatku v hotovosti. Ak teda daňový dlžník uhradí daňový nedoplatok dobrovoľne, buď na svoj osobný účet daňovníka alebo na daňový exekučný účet, za dodržania ostatných zákonných podmienok sa nariadenie vlády aplikuje.

12. Spôsob aplikácie daňovej amnestie

V prípade, ak sú splnené podmienky pre uplatnenie daňovej amnestie, akým spôsobom si ju daňovník uplatní? Je potrebné podať žiadosť správcovi dane?

Odpoveď

Nariadenie vlády SR č. 243/2025 Z. z.  (ďalej len „nariadenie vlády“) jednoznačne stanovuje, že daňovému subjektu nebude uložená pokuta ani vyrubený úrok z omeškania (za predpokladu splnenia podmienok), tzn. že daňovník nemusí žiadať o upustenie od vyrubenia úroku z omeškania , resp. uloženia pokuty.

13. Uplatnenie daňovej amnestie – splnenie podmienok

Akým spôsobom správca dane informuje daňový subjekt o splnení podmienok podľa nariadenia vlády, resp.  o upustení od uloženia pokuty/vyrubenia úroku z omeškania?

Odpoveď

Nariadenie neupravuje, že by mal byť daňový subjekt nejakým spôsobom informovaný o tom, že sa upustilo od uloženia pokuty, resp. od vyrubenia úroku z omeškania.

14. Daň z finančných transakcií

Vzťahuje sa daňová amnestia aj na daň z finančných transakcií?

Odpoveď

Nariadenie sa vzťahuje na všetky dane, aj na daň z finančných transakcií. Zároveň podľa § 10 zákona o dani z finančných transakcií sa oznámenie o výške dane považuje za daňové priznanie podľa Daňového poriadku.

15. Oznámenie k dani vyberanej zrážkou

Oznámenie k dani vyberanej zrážkou podľa § 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov sa považuje za daňové priznanie a uplatňujú sa na neho ustanovenia § 15 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok)?

Odpoveď

Pri zrážkovej dani oznámenie nemá charakter daňového priznania, preto sa na túto daň nedá uplatniť § 2 nariadenia.

16. Zoznam daňových dlžníkov

Bude evidovaný nedoplatok na dani, ktorý je zverejnený na portáli FS v Zozname daňových dlžníkov po splnení podmienok nariadenia vlády automaticky aktualizovaný, tzn. ponížený o zaniknutý daňový nedoplatok, vo výške zodpovedajúcej nezaplatenej pokute alebo nezaplatenému úroku z omeškania?

Odpoveď

V zozname daňových dlžníkov sú uvedení daňoví dlžníci podľa stavu k poslednému dňu kalendárneho mesiaca, u ktorých úhrnná výška daňových nedoplatkov presiahla 170 eur. V prípade, ak súčasťou tohto daňového nedoplatku je aj nedoplatok na sankcii, potom tento zanikne 30.9.2026. Vzhľadom k tomu, že pre vyhodnotenie stavu zaradenia do zoznamu sa vyhodnocuje stav k poslednému dňu kalendárneho mesiaca (v tomto prípade to bude k 30. septembru 2026), potom bude tento stav rozhodujúci pre vytvorenie zoznamu dlžníkov na zverejnenie v mesiaci október 2026. Ak daňový nedoplatok po odpočítaní zaniknutého nedoplatku na sankcii bude nižší ako 170 eur, potom daňový subjekt nebude v mesiaci október 2026 zverejnený v zozname daňových dlžníkov, ktorý finančné riaditeľstvo zverejní na svojom webovom sídle do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, za ktorý sa zoznam vyhotovuje, tzn. v tomto prípade v zozname zverejnenom  do 31.10.2026. 

17. Oneskorene podané daňové priznania s výsledkom preplatku na dani

Daňovník podá daňové priznanie k dani z príjmov FO za zdaňovacie obdobie 2024 oneskorene vo februári 2026 (teda v období od 01. januára 2026 do 30. júna 2026), v ktorom vykáže preplatok na dani. Bude možné v tomto prípade uplatniť daňovú amnestiu?

Odpoveď

Nariadenie vlády sa v tomto prípade neuplatní a to vzhľadom k tomu, že výsledkom podaného daňového priznania je preplatok a nie daňová povinnosť, ktorá by mala byť zaplatená v rovnakom období ako má byť podané daňové priznanie. V prípade, ak by daňový subjekt podal oneskorene daňové priznanie s preplatkom, potom by podmienka zaplatenia vyrubenej dane bola nesplniteľná a tiež by sa nemohlo aplikovať nariadenie vlády pri upustení od vyrubenia úroku z omeškania, pretože tento by ani nemal byť vyrubený.

18. Daňové priznanie podané v novembri 2025 (po lehote na podanie)

Daňovník podal daňové priznania na dani z príjmov FO za zdaňovacie obdobia 2021 a 2022 dňa 03.10.2025, výsledkom ktorých je daňová povinnosť. V prípade, ak daňovník uhradí túto povinnosť v období od 01. januára 2026 do 30. júna 2026, je možné upustiť od uloženia pokuty a od vyrubenia úroku z omeškania, aj keď nedoplatok nebol evidovaný k 30.09.2025 (daňové priznania boli podané až 03.10.2025)?

Odpoveď

V súlade s ustanovením § 68 ods. 4 písm. b) zákona o správe daní (daňový poriadok) daň je vyrubená podaním daňového priznania vrátane dodatočného daňového priznania. Keďže daňové priznania boli podané až dňa 3. októbra 2025, až týmto dňom vznikli nedoplatky na dani. Tzn., nedoplatok k 30. septembru 2025 nebol evidovaný. Vzhľadom na túto skutočnosť, aj keby bola daňová povinnosť z podaných daňových priznaní zaplatená v období od 1. januára 2026 do 30. júna 2026, nie je možné v tomto prípade aplikovať nariadenie vlády a upustiť od uloženia pokuty a vyrubenia úroku z omeškania a to z dôvodu, že nedoplatok na dani bol evidovaný po 30. septembri 2025.

19. Daňové priznanie podané v januári 2026 (po lehote na podanie) .

Daňovník podá daňové priznanie k dani z príjmov FO za rok 2022 dňa 13.01.2026, výsledkom ktorého je daňová povinnosť. V januári 2026 aj túto povinnosť uhradí. Aplikuje sa v tomto prípade nariadenie vlády a bude daňovníkovi odpustená pokuta a úrok z omeškania?

Odpoveď

Áno. Nariadenie vlády sa aplikuje na daňovníka v tomto prípade, nakoľko daňové priznanie podá v období od 1. januára 2026 do 30. júna 2026 a v rovnakom období daň vyrubenú podaným daňovým priznaním aj zaplatí. V takomto prípade sa upustí aj od uloženia pokuty aj od vyrubenia úroku z omeškania.

20. Daňová povinnosť k DPH preúčtovaná z nadmerného odpočtu.

Daňové priznanie na DPH za august 2025 malo byť podané v lehote do 25.09.2025. Daňový subjekt daňové priznanie podá oneskorene až v januári 2026. Daňová povinnosť z podaného daňového priznania je splatná ku dňu 25.09.2025, nie je zaplatená daňovým subjektom, bude preúčtovaná z nadmerného odpočtu. Úrok z omeškania správca dane vyrubí, nakoľko nešlo o dobrovoľnú úhradu, ale preúčtovanie nadmerného odpočtu. Vyrubí správca dane pokutu za oneskorené podanie daňového priznania v tomto prípade?

Odpoveď

Nariadenie vlády sa uplatní za splnenia nasledovných podmienok:

  • daňové priznanie, na podanie ktorého uplynula lehota do 30. septembra 2025 je podané v období od 1. januára 2026 do 30. júna 2026,
  • daňová povinnosť vyrubená podaným daňovým priznaním je v období od 1. januára 2026 do 30. júna 2026 aj uhradená. Pod pojmom uhradená je potrebné chápať dobrovoľnú úhradu daňovým subjektom, tzn. nejedná sa o preúčtovanie, alebo vymáhanie.

Obidve vyššie uvedené podmienky musia byť splnené kumulatívne, aby bolo možné aplikovať nariadenie vlády. Tzn. ak jedna z podmienok nie je splnená (v tomto prípade nebola dobrovoľná úhrada dane), potom nie je možné ani upustiť od uloženia pokuty, ani od vyrubenia úroku z omeškania.

21. Vysporiadanie povinností pri oneskorenej registrácii na DPH

Spoločnosť mala byť registrovaná pre účely dane z pridanej hodnoty („DPH“) na Slovensku od 01.01.2022.
Zaregistrovaná však bola až oneskorene k 25.09.2025.
Rozumieme, že od 01.01.2025 musí zdaniteľná osoba, ktorá sa oneskorene registruje, podať daňové priznanie a kontrolný výkaz za každé zdaňovacie obdobie spätne v chronologickom poradí, v ktorom mala byť pôvodne platiteľom DPH.
Na základe vyššie uvedeného spoločnosť musí podať daňové priznanie k DPH od 01.01.2022 za každý kalendárny mesiac až do 24.09.2025. Je možné využiť daňovú amnestiu, v prípade, ak spoločnosť v lehote od 01.01.2026 do 30.06.2026 podá daňové priznania za zdaňovacie obdobia od 01/2022-08/2025 a budú jej vyrubené pokuty za oneskorené podanie daňových priznaní/ kontrolných výkazov príp. úroky z omeškania?

Odpoveď

V dôvodovej správe k nariadeniu je uvedené: „Navrhovaným ustanovením sa dáva daňovému subjektu možnosť „beztrestne“ dodatočne si splniť povinnosť podať daňové priznanie k zdaňovacím obdobiam, ku ktorým lehota na podanie daňového priznania uplynula 30. septembra 2025. To znamená, že ak daňový subjekt podá k uvedeným zdaňovacím obdobiam daňové priznanie v období od 1. januára 2026 do 30. januára 2026 a priznanú daň v rovnakom období aj zaplatí, nebude mu uložená pokuta ani vyrubený úrok z omeškania.“
Vychádzajúc z vyššie uvedeného máme za to, že ustanovenie § 2 nariadenia sa vzťahuje aj na prípad, ak vznikla povinnosť podať daňové priznania DPH za zdaňovacie obdobia od 01/2022-08/2025 a túto povinnosť daňový subjekt splní v období od 1.1.2026 do 30.6.2026.

22. Postúpené nedoplatky na Slovenskú konsolidačnú, a. s.

Vzťahuje sa daňová amnestia aj na nedoplatky, ktoré boli postúpené na Slovenskú konsolidačnú, a. s.?

Odpoveď

Nariadenie vlády k daňovej amnestii sa týka výlučne daňových nedoplatkov evidovaných správcom dane (DÚ/CÚ) k 30.9.2025 a následne, po tomto dátume, postúpených na SK, a. s..