Preskočiť na hlavný obsah

Daňové úrady sú tu už 25 rokov

BRATISLAVA – 21.03.2016: Včera sme si pripomenuli 25. výročie vzniku daňových úradov na Slovensku. Počas tohto obdobia daňové úrady dosiahli významný pokrok nielen v plnení príjmov ŠR,   boji proti daňovým podvodom a technológiách, ale predovšetkým v prístupe k daňovým subjektom.  

Po zamatovej revolúcii si daňová reforma nevyhnutne vyžiadala aj reformu správy daní a vytvorenie fungujúceho systému orgánov, ktoré zabezpečia výber daní. Daňové úrady nahradili okresné a krajské finančné správy. 20. marca 1991 vstúpil do platnosti zákon  č. 84/1991 Zb. o daňových orgánoch, ktorým sa jasne definovali kompetencie a činnosti daňových úradov.

V súčasnosti na úradoch pracuje približne 4 600 zamestnancov. Komplexný servis pre občanov a firmy zabezpečujú na rôznych pozíciách registrátori, správcovia, kontrolóri, exekútori, referenti dozoru nad hazardnými hrami, či administratívni pracovníci.  80% zamestnancov tvoria ženy, pričom až 20% zamestnancov pracuje vo finančnej správe viac ako 25 rokov.

Počas štvrťstoročia daňové úrady spracovali takmer 100 miliónov dokumentov, vykonali viac ako 500 tisíc daňových kontrol a do štátneho rozpočtu odviedli 75 miliárd eur. Za toto obdobie sa počet daňových subjektov niekoľkonásobne zvýšil - v roku 2001 bol počet registrovaných daňovníkov 2,7 milióna, kým dnes majú úrady v registroch 4,5 milióna daňových subjektov.

Najväčšiu zmenu daňové úrady dosiahli v prístupe k daňovým subjektom a v informačných technológiách. Prvé počítače prišli na úrady v roku 1991, dovtedy sa viedla ručná evidencia daní. Predpisy a platby sa evidovali v zošitoch, protokoly z kontroly sa písali na písacích strojoch. V minulosti bolo poskytovanie odpovedí na dopyty daňových subjektov skôr výnimkou,  dnes daňové úrady a moderné call centrum ročne vybavia vyše 300 tisíc žiadateľov.

Dokument: Tlačová správa na stiahnutie [.pdf; 122 kB; nové okno]

(21. 03. 2016)

Archív noviniek