Preskočiť na hlavný obsah

Rastie počet elektronických podaní

BRATISLAVA – 15.1.2021: Čoraz viac subjektov komunikuje s finančnou správou elektronicky. Počty elektronických podaní dokazujú, že sa pre elektronickú komunikáciu rozhodli aj klienti, ktorí takúto povinnosť nemali. Daňové subjekty doručili vlani prostredníctvom portálu finančnej správe takmer 10 miliónov elektronických podaní. Najviac, vyše 1,3 milióna, podali daňové subjekty v marci 2020, a to aj napriek koronakríze.

Počet elektronicky komunikujúcich subjektov s finančnou správou z roka na rok stúpa. Potvrdzujú to štatistiky elektronických podaní. Oproti roku 2019 vzrástol počet klientov, ktorí sa v roku 2020 rozhodli pre elektronické podanie, o vyše 5 percent. Elektronicky daňové priznania tak v minulom roku podávali aj osoby, ktoré nemajú povinnú elektronickú komunikáciu s finančnou správou - teda fyzické osoby, ktoré podávajú daňové priznanie typu A aj B.

Okrem nárastu počtu elektronicky komunikujúcich klientov zaznamenáva finančná správa aj nárast elektronických podaní. Finančná správa ich prijala od daňových subjektov v minulom roku celkom 9 628 566, medziročne ich počet vzrástol o 129 513. Najviac z nich podali daňové subjekty v marci 2020 (1 328 235), najmenej v auguste (623 098).

Podania sa týkali najmä daňových priznaní (DP) – DP k dani z príjmov fyzických osôb, či k dani z príjmov právnických osôb. Najviac podaní v jednom dni klienti doručili 27. januára 2020, keď finančná správa prostredníctvom svojho portálu ich prijala 172 214. Naopak, najmenej doručených podaní za jeden deň prišlo finančnej správe 2. augusta 2020 – len 1 874. V priemere daňové subjekty doručili finančnej správe denne 26 342 elektronických podaní.

Pod ďalší nárast elektronizácie sa podpísala pandémia nového koronavírusu a s ňou spojené obmedzenia pohybu. Okrem toho, že elektronická komunikácia šetrí čas, klienti dokážu vybaviť komunikáciu s finančnou správou z pohodlia domov.

Komunikovať s finančnou správou elektronicky, a teda podávať elektronické podania, je možné od roku 2014. Povinnosť doručovať podania elektronicky má väčšina klientov registrovaných k dani z príjmov: fyzické osoby- podnikatelia, právnické osoby zapísané v obchodnom registri, platitelia DPH, daňový poradca a advokát za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní, ako aj iný zástupca za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní. Dobrovoľne elektronicky s finančnou správou však môže komunikovať ktokoľvek, kto si zriadi s finančnou správou elektronickú komunikáciu.

Dokument: Tlačová správa na stiahnutie [.pdf; 123 kB; nové okno]

Informácia: K tlačovej správe prislúcha tiež audiozáznamu [.mp3; 523 kB; nové okno]

Finančná správa je orgánom štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva. Úlohou FS je výber daní a cla s cieľom zabezpečiť príjmy do štátneho rozpočtu SR a EÚ. Úspešný výber daní a ciel a efektívny boj proti daňovými podvodom priniesol v uplynulých rokoch do štátnej pokladnice viac o približne 3,7 miliardy eur. Finančná správa je modernou proklientsky orientovanou inštitúciou s cieľom zintenzívniť elektronickú komunikáciu. Viac informácií nájdete na www.financnasprava.sk.

(15. 01. 2021)

Archív noviniek