Pokračuj v čítaní Prejdi na hlavný informačný obsah stránky Prihlásenie Registrácia Vyhľadať Kontakty Občania Podnikatelia a organizácie Daňoví a coľní špecialisti Elektronické služby Ľavé menu stránky Obsah Pätička stránky
Server 13

Kontroly používania eKasy budú pokračovať

BRATISLAVA, 30.01.2020: Systém eKasa funguje korektne. Od januára 2020 beží v ostrej prevádzke. Napriek viacerým varovaniam kontroly finančnej správy odhalili podnikateľov, ktorí sa ho snažili obísť. O výsledkoch kontrolnej činnosti a celkovom fungovaní systému informovala prezidentka finančnej správy Lenka Wittenbergerová a generálny riaditeľ sekcie boja proti podvodom a analýzy rizík Ladislav Hanniker na spoločnom brífingu. 

„Máme za sebou takmer prvý mesiac plnej prevádzky systému eKasa a môžem skonštatovať, že eKasa funguje korektne, plynulo a spoľahlivo. Finančná správa úspešne zaviedla ďalší nástroj v boji proti daňovým podvodom,“ informovala na brífingu finančnej správy prezidentka finančnej správy Lenka Wittenbergerová. V systéme eviduje tržby viac ako 192 000 pokladníc, finančná správa prijme denne približne 7 mil. pokladničných dokladov. Doterajšie kontroly potvrdzujú, že zvyšné, zatiaľ nepripojené pokladnice, využívajú sezónni podnikatelia, prípadne podnikatelia, ktorí nakoniec pokladnice používať nebudú. 

Ako finančná správa avizovala, od januára spustila kontroly dodržiavania zákona, ktorý ukladá podnikateľom povinnosť využívať na evidenciu tržieb iba online a virtuálne registračné pokladnice. „Celý uplynulý rok sme neustále vyzývali podnikateľov na čo najskoršie pripojenie a našťastie, koniec roka nebol vôbec kritický a podnikatelia sa k systému pripojili. Samozrejme, v rámci našej kontrolnej činnosti sme našli aj niekoľko prípadov podnikateľov, ktorí sa k systému buď nepripojili, alebo sa ho snažili obchádzať,“ vysvetlila prezidentka finančnej správy Lenka Wittenbergerová. 

„Za tento rok sme vykonali zatiaľ 840 kontrol. Hoci nie je našim cieľom podnikateľov pokutovať, udelili sme pokuty vo výške 89 tis. eur.  Preto sme na výkon kontrol nenastúpili hneď v prvé januárové dni, ale nechali sme podnikateľom dlhší čas. Taktiež nechceme udeľovať ani žiadne maximálne pokuty, až na prípady, keď identifikujeme, že podnikateľ naozaj cielene a neustále zavádza. A mali sme aj také prípady,“ dodala. 

Prezidentka finančnej správy ocenila pri tejto príležitosti aj využívanie aplikácie Over doklad zo strany zákazníkov. „Našu bezplatnú aplikáciu Over doklad si stiahlo zatiaľ 25 000 občanov. To je ďalších 25 000 kontrolórov priamo v teréne. Overovanie dokladov výrazne prispieva k odhaľovaniu simulovaných dokladov,“ dodala prezidentka finančnej správy L. Wittenbergerová. 

Podrobnejšie o jednotlivých najvýraznejších prípadoch pochybení informoval generálny riaditeľ sekcie boja proti podvodom a analýzy rizík Ladislav Hanniker. Okrem niekoľkých prípadov podnikateľov, ktorí na ORP, resp. VRP neprešli a stále používali staré registračné pokladnice, odhalili kontrolóri finančnej správy aj snahy eKasu cielene obchádzať. 

„Napríklad podnikateľ v Zlatých Moravciach mal dve tlačiarne, pričom jednu používal na tlač pokladničných dokladov zaevidovaných v systéme eKasa a druhú na tlač simulovaných dokladov. V Leopoldove sme identifikovali rovnaký prípad. V eKase podnikateľ zaevidoval iba doklady s nižšou hodnotou, tie vyššie išli mimo eKasy,“ poinformoval o konkrétnych prípadoch generálny riaditeľ L. Hanniker. 

V oboch zmienených prípadoch udelili kontrolóri pokuty v tisíckach eur a pokladnice zaistili na ďalšiu expertízu. Informoval aj o prípadoch, keď si podnikateľ neprerobil starú pokladnicu a stále používal ERP. V jednom prípade bolo zistené takéto porušenie opakovane. Kontrolóri preto podnikateľovi uložili pokutu vo výške 1 500 eur a bude aj podaný návrh na zrušenie živnosti. 

„Výrazne nám v kontrolnej činnosti pomáha okrem našich analytických systémov aj aplikácia Over doklad. Vyzývame preto na jej používanie. Vieme tak odhaliť podvodníkov rýchlejšie. Dokonca aj v prípade, ak je doklad nenájdený, doklad prostredníctvom aplikácie odporúčame odfotiť a odoslať na finančnú správu na preverenie dôvodov tohto stavu. Stačia tri kliky: kliknúť na Nahlásiť podozrivý doklad, doklad jednoducho ofotiť a poslať,“ doplnil Hanniker. 

Finančná správa na základe zistení z analytických dát vybrala ďalších 15 podnikateľských subjektov podozrivých z vydávania simulovaných dokladov. Tie momentálne preverujú colné úrady. 

Aj tieto prípady dokazujú, že online napojenie pokladníc na finančnú správu má zmysel. Finančná správa vie identifikovať pokusy o podvod. eKasu sa preto jednoznačne nevyplatí obchádzať. V kontrolách bude totiž finančná správa pokračovať.

 

Dokument: Tlačová správa na stiahnutie [.pdf; 304 kB; nové okno]

Odhalené simulované doklady [.ppt; 3 MB; nové okno]

 

Finančná správa je orgánom štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva. Úlohou FS je výber daní a cla s cieľom zabezpečiť príjmy do štátneho rozpočtu SR a EÚ. Úspešný výber daní a ciel a efektívny boj proti daňovými podvodom priniesol v uplynulých rokoch do štátnej pokladnice viac o približne 3,7 miliardy eur. Finančná správa je modernou proklientsky orientovanou inštitúciou s cieľom zintenzívniť elektronickú komunikáciu. Viac informácií nájdete na www.financnasprava.sk

(30. 01. 2020)

Archív noviniek