Pokračuj v čítaní Prejdi na hlavný informačný obsah stránky Prihlásenie a registrácia používateľa Vyhľadávanie na portáli Aktuálne: dane a clá Ponuka obsahu pre skupiny používateľov Ľavé menu stránky Informačný obsah Pätička stránky

Daň z motorových vozidiel

Informácie v tomto článku Vám poskytujeme v nasledujúcej štruktúre:

Vozidlá podliehajúce dani z motorových vozidiel (§ 1)

Daň z motorových vozidiel upravuje zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej „zákon o dani z motorových vozidiel“).

Daňou z motorových vozidiel sa zdaňujú motorové a prípojné vozidlá (ďalej „vozidlo“) kategórie:

  • L1e až L7e - motocykle, trojkolky, štvorkolky
  • M1 - osobný automobil
  • M2 a M3 - autobusy
  • N1 až N3 - nákladné vozidlá
  • O1 až O4 - prípojné vozidlá

Daňou z motorových vozidiel sa nezdaňujú dopravné prostriedky kategórie:  

  • T, C - kolesové a pásové traktory
  • R - prípojné vozidlo za traktor
  • S - ťahaný vymeniteľný stroj za T, C
  • P - pracovný stroj
  • LS - snežné skútre
  • V - ostatné vozidlá

Príklady:    

Príklad č. 1: Podnikateľ používa na podnikanie vozidlo kategórie P – pracovný stroj. Podlieha takéto vozidlo dani z motorových vozidiel?

Nakoľko predmetné vozidlo nepatrí ani do jednej z kategórií L, M, N a O, dani z motorových vozidiel nepodlieha.

Príklad č. 2: Podnikateľ používa na podnikanie vozidlo kategórie T – traktor, podlieha vozidlo dani z motorových vozidiel?

Traktor rovnako nepodlieha dani z motorových vozidiel, pretože nepatrí do kategórie L, M, N a O. 

Predmet dane (§ 2)

Ktoré vozidlo je predmetom dane z motorových vozidiel

Predmetom dane je vozidlo, ktoré sa v zdaňovacom období používa na podnikanie v zmysle § 2 Obchodného zákonníka alebo na dosahovanie príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a je evidované v Slovenskej republike.

Príklady:    

Príklad č. 1: Podnikateľ používa na podnikanie v Rakúsku vozidlo, ktoré má pridelené evidenčné číslo v Slovenskej republike.

Vozidlo je predmetom dane, pretože sa používa na podnikanie a je evidované v Slovenskej republike.

Príklad č. 2: Podnikateľ používa na podnikanie v Slovenskej republike vozidlo, ktoré je evidované v Českej republike.

Vozidlo i napriek tomu, že sa používa na podnikanie v Slovenskej republike, nie je predmetom dane, pretože je evidované mimo územia Slovenskej republiky.

Čo sa na účely zákona rozumie pod pojmom „používane vozidla na podnikanie“

V zmysle § 2 ods. 1 Obchodného zákonníka sa podnikaním rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku. Podľa tohto ustanovenia jedným z významných pojmových znakov podnikania je sústavnosť, teda úmysel podnikateľa vykonávať túto činnosť opakovane, pričom kritérium sústavnosti spĺňa aj sezónna činnosť, prípadne činnosť, ktorú podnikateľ na určitý čas preruší, napr. z dôvodu práceneschopnosti, nedostatku  pracovných príležitostí, voľných dní, a pod. Na základe uvedeného, aj keď počas prerušenia činnosti sú vozidlá nevyužité, je naplnený predmet dane z motorových vozidiel. Skutočnosť, že podnikateľ nepoužíva vozidlo každý deň, nespôsobí prerušenie samotnej podnikateľskej činnosti, z čoho vyplýva, že vozidlo je predmetom dane naďalej.

Príklad:    

Z dôvodu opravy vozidla, ktorá trvala tri mesiace, došlo u podnikateľa k prerušeniu používania vozidla, ktoré je evidované v Slovenskej republike.    

Nakoľko nepoužívanie vozidla nespôsobí prerušenie samotnej podnikateľskej činnosti, vozidlo evidované v Slovenskej republike je predmetom dane počas celého zdaňovacieho obdobia.

Pod pojmom „používanie vozidla na podnikanie“ je potrebné chápať aj dosahovanie príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ide o príjmy z podnikania a príjmy z inej samostatnej zárobkovej činnosti, napr. súdnych znalcov, exekútorov, športovcov a pod.).

Ktoré vozidlo nie je predmetom dane z motorových vozidiel

Dani z motorových vozidiel nepodlieha vozidlo priamo vymedzené v zákone o dani z motorových vozidiel, pričom ide o:

  • vozidlo používané na skúšobné jazdy s prideleným zvláštnym evidenčným číslom obsahujúcim písmeno M,
  • vozidlo, ktoré je v o osvedčení o evidencii časť I, osvedčení o evidencii časť II  (ďalej „doklad“) označené ako špeciálne vozidlo a zároveň je určené len na vykonávanie špeciálnych činností, a to bez možnosti prepravy.

Špeciálne vozidlá pre negatívne vymedzenie predmetu dane musia súčasne spĺňať nasledovné tri podmienky:

  1. vozidlo je určené na vykonávanie špeciálnych činností,
  2. vozidlo nie je určené na prepravu,
  3. vozidlo je v dokladoch vozidla označené ako špeciálne vozidlo (nie špeciálne nákladné vozidlo!).

Definíciu špeciálneho vozidla okrem Nariadenia vlády č. 140/2009 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o typovom schvaľovaní motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre tieto vozidlá v znení neskorších predpisov bližšie vymedzuje aj vyhláška MDPaT č. 169/2010 Z. z. o osvedčení o evidencii časť I, osvedčení o evidencii časť II a technickom osvedčení vozidla. V prílohe č. 5 citovanej vyhlášky sú uvedené špeciálne vozidlá, a to vrátane špeciálnych vozidiel, ktoré nie sú určené na prepravu, pričom ide o vozidlá:

  • Obytný automobil (SA)
  • Samohybný žeriav (SF)
  • Ostatné vozidlá na špeciálne účely (SG), najmä: autorýpadlo, karoséria cisternová na polievanie, čerpadlo betónu, drvič kameňa, elektrocentrála, karoséria hasičská, karoséria hasičská s rebríkom, kompresor, karoséria laboratórna, karoséria montážna, pojazdná dielňa, pojazdná knižnica, pojazdná kuchyňa, pojazdná lanovka, pojazdná predajňa, karoséria policajná, karoséria rozhlasová, karoséria sýpacia, karoséria technicko-zásahová, karoséria televízna, vrtná súprava, karoséria vyprosťovacia, vysprávková súprava, karoséria záchranárska, zdvíhacia plošina
    a pod.

Poznámka:

Pri vylúčení špeciálneho vozidla z predmetu dane upozorňujeme na nákladné vozidlá špeciálne s druhom karosérie (BA), ktoré sú určené na prepravu, a teda sú predmetom dane z motorových vozidiel.
Predmetom dane sú aj pancierové vozidlá (SB), určené na ochranu prepravovaných osôb alebo tovaru.
Taktiež pohrebné vozidlá (SD) a sanitné vozidlá (SC), aj keď sú špeciálnymi vozidlami, nie sú vylúčené z predmetu dane z motorových vozidiel, pretože sú určené na prepravu.

Príklady:    

Príklad č. 1: Podnikateľ používa na podnikanie vozidlo, ktoré je v doklade vyznačené ako nákladné vozidlo špeciálne – nosič výmenných nadstavieb.

Pre vylúčenie vozidla z predmetu dane musia byť splnené súčasne všetky tri podmienky. Ak teda ide o vozidlo „nákladné špeciálne“, vozidlo je predmetom dane, nakoľko je určené na prepravu (nie je splnená podmienka, že vozidlo "nie je určené na prepravu").

Príklad č. 2: Podnikateľ používa na podnikanie pohrebné vozidlo, ktoré je v doklade vyznačené ako špeciálne  vozidlo.   

V  prípade pohrebného vozidla, aj keď ide o špeciálne vozidlo, nie je splnená podmienka nevyužívania vozidla na prepravu, preto predmetné vozidlo nie je možné vylúčiť z predmetu dane.

Príklad č. 3: Podnikateľ používa na podnikanie vysokozdvižnú plošinu, ktorá je v doklade vyznačená ako špeciálne  vozidlo.

Vozidlo – zdvíhacia plošina, v doklade označená ako „špeciálny automobil“ v zmysle vyhlášky č. 169/2010 Z. z. nie je určená na prepravu, preto spĺňa podmienky pre jeho vylúčenie z predmetu dane. To zanemená, že predmetné vozidlo nie je predmetom dane z motorových vozidiel.

Daňovník dane z motorových vozidiel (§3)

Daňovníkom je vždy fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá:

  • je v doklade zapísaná ako držiteľ vozidla, alebo
  • má v doklade ako držiteľa vozidla zapísanú svoju organizačnú zložku, alebo
  • používa vozidlo, v ktorého doklade je ako držiteľ vozidla zapísaná osoba, ktorá zomrela, zanikla alebo bola zrušená, alebo
  • používa vozidlo, v ktorého doklade je ako držiteľ vozidla zapísaná osoba, ktorá nepoužíva vozidlo na podnikanie.

Daňovníkom je aj zamestnávateľ, ak vypláca zamestnancovi cestovné náhrady za použitie vozidla. Podmienkou však je, že toto vozidlo sa nepoužíva na podnikanie.

Kedy je daňovníkom držiteľ

Daňovníkom dane z motorových vozidiel je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá je ako držiteľ vozidla zapísaná v doklade vozidla a používa vozidlo evidované v Slovenskej republike na podnikanie.

Príklad 

Fyzická osoba – podnikateľ, prenajala svoje vozidlo, ktorého je držiteľom, na základe zmluvy o prenájme inému podnikateľovi.

Daňovníkom dane z motorových vozidiel je prenajímateľ (podnikateľ), ktorý je v doklade vozidla zapísaný ako držiteľ vozidla (prenajímateľ vykonáva podnikateľskú činnosť prostredníctvom prenájmu).

Kto je daňovníkom v prípade, ak je v doklade zapísaná ako držiteľ organizačná zložka

V prípade, ak držiteľom zapísaným v doklade vozidla je organizačná zložka, daňovníkom je právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorej táto organizačná zložka patrí.

Príklady:    

Príklad č. 1: Právnická osoba so sídlom v Bratislave má tri organizačné zložky zapísané v obchodnom registri so sídlom v Žiline, v  Košiciach a v Trnave. Každá z organizačných zložiek používa vozidlá na podnikanie, ktorých držiteľmi sú tieto organizačné zložky. 

Daňovníkom dane z motorových vozidiel v tomto prípade je právnická osoba so sídlom v Bratislave, ktorej tieto organizačné zložky patria.

Príklad č. 2: Právnická osoba so sídlom v Českej republike má na území Slovenskej republiky organizačnú zložku v Banskej Bystrici. Organizačná zložka používa na podnikanie vozidlá, ktorých je držiteľom  a zároveň ktoré sú evidované v Slovenskej republike.

Daňovníkom dane z motorových vozidiel aj v tomto prípade je právnická osoba, ktorej organizačná zložka patrí, bez ohľadu na jej sídlo v Českej republike.

Kedy je daňovníkom dane z motorových vozidiel užívateľ vozidla

Zákon o dani z motorových vozidiel taxatívne určuje užívateľa za daňovníka v nasledovných prípadoch:

  • ak sa používa na podnikane vozidlo, v dokladoch ktorého je ako držiteľ vozidla zapísaná fyzická osoba, ktorá zomrela,
  • ak sa používa na podnikane vozidlo, v dokladoch ktorého je ako držiteľ vozidla zapísaná právnická osoba, ktorá bola zrušená alebo zanikla,
  • ak sa používa na podnikanie vozidlo, v dokladoch ktorého je ako držiteľ vozidla zapísaná osoba, ktorá nepoužíva vozidlo na podnikanie.

Príklad 

Syn používa vozidlo na podnikanie. Držiteľom vozidla je jeho otec, ktorý nie je podnikateľom.

Daňovníkom dane z motorových vozidiel je syn ako užívateľ, ktorý používa vozidlo na podnikanie.

Kedy je daňovníkom dane z motorových vozidiel zamestnávateľ

Daňovníkom dane z motorových vozidiel je zamestnávateľ vtedy, ak vypláca cestovné náhrady zamestnancovi za použitie vozidla, ktoré sa nepoužíva na podnikanie.

Príklady:    

Príklad č. 1: Zamestnávateľ vypláca zamestnancovi cestovné náhrady za použitie vozidla zamestnancom. Predmetné vozidlo nie je používané na podnikanie (vozidlo nepoužíva na podnikanie zamestnanec, prípadne iná osoba).

Vozidlo je predmetom dane a daňovníkom je zamestnávateľ.

Príklad č. 2: Zamestnávateľ vypláca zamestnancovi cestovné náhrady za použitie vozidla zamestnancom. Držiteľom predmetného vozidla je zamestnanec, ktorý používa vozidlo aj na svoje podnikanie.

Vozidlo je predmetom dane, avšak daňovníkom nie je zamestnávateľ ale držiteľ (zamestnanec). V tomto prípade, aj keď zamestnávateľ vypláca cestovné náhrady zamestnancovi za použitie vozidla, avšak vzhľadom na to, že predmetné vozidlo sa používa na podnikanie zamestnancom – držiteľom vozidla,  daňovníkom je zamestnanec.

 Oslobodenie od dane  (§ 4)

Od dane je oslobodené:

  1. Vozidlo diplomatických misií a konzulárnych úradov, ak je zaručená vzájomnosť. Pre uplatnenie oslobodenia od dane musia byť splnené súčasne dve podmienky, musí ísť o vozidlo diplomatických misií a konzulárnych úradov a musí byť zaručená vzájomnosť. Daňové priznanie pri vozidlách diplomatických misií a konzulárnych úradov sa nepodáva.
  2. Vozidlo záchrannej zdravotnej služby, vozidlo banskej záchrannej služby, vozidlo horskej záchrannej služby, vozidlo leteckej záchrannej služby a vozidlo požiarnej ochrany; oslobodenie od dane uplatňuje daňovník v daňovom priznaní.
  3. Vozidlo osobnej pravidelnej dopravy vykonávajúce prepravu na základe zmluvy o službách vo verejnom záujme; oslobodenie od dane uplatňuje daňovník v daňovom priznaní.
  4. Vozidlo používané výhradne v poľnohospodárskej výrobe a v lesnej výrobe; oslobodenie od dane uplatňuje daňovník v daňovom priznaní.

Pojem “použitie vozidla výhradne v poľnohospodárskej výrobe a v lesnej výrobe“ nie je v zákone vymedzené. Na účely tohto zákona použitie vozidla sa viaže na účel podnikania daňovníka, t.j. dosahovania a udržania príjmov z poľnohospodárskej alebo lesnej výroby, ktorej súčasťou je aj vykonávanie podporných činností, bez ktorých dosiahnutie alebo udržanie príjmov z poľnohospodárskej alebo lesnej výroby by nebol možný. Vymedzenie poľnohospodárskej a lesnej výroby sa neposudzuje striktne vo väzbe na priamu poľnohospodársku a lesnú výrobu, ale aj na činnosti, ktoré túto poľnohospodársku a lesnú výrobu u daňovníka podporujú, napr. výstavba skladu obilia, vybavovanie úradných listín súvisiacich so zamestnancami, ktorí pracujú u daňovníka v poľnohospodárskej alebo lesnej výrobe, alebo ich preprava „na“ alebo „z“ miesta výkonu práce. Pomer týchto „podporných činností“ by však nemal prevážiť hlavnú činnosť a využitie vozidla pri nej by mal predstavovať zanedbateľný pomer k hlavnej činnosti.

Príklady:    

Príklad č. 1: Podnikateľ  používa  na podnikanie v poľnohospodárskej výrobe nákladné motorové vozidlo na prepravu plodín, kŕmnych zmesí alebo priemyselného hnojiva. V priebehu roka poskytne obci pomoc s verejnoprospešným účelom, t.j. bezplatne vo forme prepravy stavebného materiálu obce alebo pomoci pri údržbe ciest, v rámci ktorej použije toto motorové vozidlo.

Ak by sa vozidlo použilo mimo „výhradnosti“, aj keď iba obmedzene na iný účel ako predmet podnikania (poľnohospodársku výrobu), napr. na verejnoprospešné účely – preprava stavebného materiálu, išlo by o využitie vozidla mimo hlavnej poľnohospodárskej činnosti daňovníka, čím by výhradnosť použitia vozidla v poľnohospodárskej výrobe nebola dodržaná a vozidlo by nemohlo byť posúdené ako vozidlo oslobodené od dane.

Príklad č. 2: Podnikateľ používa na podnikanie v poľnohospodárskej výrobe motorové vozidlo na prepravu zvierat. Na požiadanie iného podnikateľa v poľnohospodárskej výrobe prepraví niekoľkokrát v roku nie len pre svoju poľnohospodársku výrobu, ale aj pre iného podnikateľa v poľnohospodárskej výrobe.
Obdobný prípad, podnikateľ používa na podnikanie v poľnohospodárskej výrobe motorové vozidlo na prepravu plodín z polí v čase zberu. Na požiadanie iného podnikateľa v poľnohospodárskej výrobe zo susednej obce použije podnikateľ motorové vozidlo na prepravu plodín z polí iného podnikateľa do skladu tohto iného  podnikateľa.

Vozidlá používané výhradne v poľnohospodárskej a lesnej výrobe budú oslobodené od dane vždy, ak sa na tento účel budú používať. Ak podnikateľ používa vozidlá na poľnohospodársku a lesnú výrobu a súčasne na požiadanie iného podnikateľa použije niekoľkokrát v roku vozidlo nie len pre svoju poľnohospodársku výrobu, ale aj pre potrebu iného podnikateľa v poľnohospodárskej alebo v lesnej výrobe alebo podnikateľ použije motorové vozidlo na prepravu plodín z polí iného podnikateľa do skladu tohto iného podnikateľa, je možné potvrdiť výhradnosť použitia vozidla na podnikanie v poľnohospodárskej a lesnej výrobe, ktoré je z tohto titulu oslobodené od dane.

Príklad č. 3: Podnikateľ používa na podnikanie v poľnohospodárskej výrobe motorové vozidlo napríklad na prepravu plodín. Toto motorové vozidlo zároveň použije na dovoz semien plodín z obce, kde semená nakúpil, do obce, kde podniká a semená skladuje.

Podnikateľ, ktorý použije na podnikanie vozidlo v poľnohospodárskej výrobe – preprava plodín a toto vozidlo použije aj na dovoz semien plodín z obce, kde semená nakúpil, do obce, v ktorej podniká, použitie tohto vozidla možno považovať za vozidlo, ktoré sa používa v poľnohospodárskej výrobe daňovníka.

Príklad č. 4: Podnikateľ používa motorové vozidlo na podnikanie v poľnohospodárskej výrobe pri prevoze plodín. Pre potreby svojej podnikateľskej činnosti sa v priebehu roka rozhodne postaviť nový sklad. Pri stavbe skladu použije pri preprave stavebného materiálu motorové vozidlo prednostne určené na prevoz plodín.

Podnikateľ, ktorý použije vozidlo na podnikanie v poľnohospodárskej výrobe pri prevoze plodín a pre potreby svojej podnikateľskej činnosti sa v priebehu roka rozhodne postaviť sklad pre poľnohospodársku výrobu a na jeho postavenie použije vozidlo prednostne určené na prevoz plodín, toto vozidlo je oslobodené od dane z motorových vozidiel. Aj v tomto prípade ide o zabezpečovanie poľnohospodárskej výroby, nakoľko skladovanie plodín si vyžaduje stavbu skladu, bez ktorého nemôže vykonávať poľnohospodársku činnosť.

Príklad č. 5: Podnikateľ používa na podnikanie v poľnohospodárskej výrobe za účelom zberu motorové vozidlo na prepravu zamestnancov na polia. Uvedené  motorové vozidlo zároveň používa za účelom vybavenia administratívnych vecí súvisiacich s jeho podnikaním (napr. na cestu do Sociálnej poisťovne, daňový úrad a pod.).

Ak sa vozidlo používané v poľnohospodárskej výrobe použije na prepravu zamestnancov na polia a toto vozidlo sa využíva aj na vybavovanie administratívy súvisiacej s podnikaním (Sociálna poisťovňa, DÚ a pod.) toto vozidlo je oslobodené od dane, pretože zamestnanci sú súčasťou fungujúcej poľnohospodárskej výroby.

Príklad č. 6: Podnikateľ používa motorové vozidlo na podnikanie v poľnohospodárskej výrobe pri preprave plodín z poľa do svojho skladu a zároveň zo svojho skladu k predajcovi, ktorý od neho plodiny kúpil.

Ak podnikateľ používa vozidlo na podnikanie v poľnohospodárskej výrobe pri preprave plodín z polí do svojho skladu a zároveň zo svojho skladu k predajcovi za účelom ich predaja, toto vozidlo je taktiež oslobodené od dane, pretože sa používa na účely podnikania v poľnohospodárskej výrobe.

Základ dane (§ 5)

Pri dani z motorových vozidiel je dôležité správne posúdenie základu dane. Tento údaj je určujúcim pre priradenie ročnej sadzby dane uvedenej v prílohe č. 1 zákona o dani z motorových vozidiel.

Základ  dane pre elektrické vozidlá

Základ dane pre vozidlo kategórie L, M a N, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina (elektromobil), sa určuje v závislosti od výkonu motora v kW.

Základ  dane pre osobné vozidlá

Základ dane pri osobnom vozidle je zdvihový objem valcov motora v cm3 uvedený v doklade vozidla. Patria sem vozidlá kategórie:

L1e až L7e - motocykel, trojkolka, štvorkolka
M1 - osobný automobil

Poznámka:

Pojem „osobné vozidlo“ pre účely dane z motorových vozidiel zahŕňa osobné vozidlá ako aj motocykle, trojkolky a štvorkolky.

Základ  dane pre úžitkové vozidlá

Na účely zákona o dani z motorových vozidiel, vozidlá kategórie:

M2 a M3 - autobusy,
N1 až N3 - nákladné vozidlá,
O1 až O4 - prípojné vozidlá, sa považujú za úžitkové vozidlá.

Základom dane pri úžitkovom vozidle a autobuse je ich najväčšia prípustná celková hmotnosť alebo celková hmotnosť v tonách a počet náprav podľa dokladu.

Poznámka:

Najväčšia prípustná celková hmotnosť jednotlivého vozidla tvoriaceho návesovú jazdnú súpravu je súčet najväčších prípustných hmotností pripadajúcich na jednotlivé nápravy.
 
Celková hmotnosť jednotlivého vozidla tvoriaceho návesovú jazdnú súpravu je súčet hmotností pripadajúcich na jednotlivé nápravy, pričom celková hmotnosť je súčet pohotovostnej hmotnosti a užitočnej hmotnosti.

Ročná sadzba dane (§ 6)

Ročná sadzba dane je uvedená  v prílohe č. 1 zákona o dani z motorových vozidiel.

Pre vozidlo kategórie L, M a N, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina (elektromobily) je priradená nulová ročná sadzba dane.

 

 Ročná sadzba dane v eurách

 výkon motora v kW

 0

 Ročná sadzba dane pre vozidlo kategórie L - motocykel, trojkolka, štvorkolka a M1 - osobný automobil:

Zdvihový objem valcov motora v cm3

Ročná sadzba dane v eurách

nad

do (vrátane)

 

150

50

150

900

62

900

1200

80

1 200

1 500

115

1 500

2 000

148

2 000

3 000

180

3 000

218

Ročná sadzba dane pre úžitkové vozidlá (autobusy M2 a M3, nákladné vozidlo N1 až N3, prípojné vozidlo O1 až O4):

Počet náprav

Celková hmotnosť alebo najvyššia prípustná celková   hmotnosť v tonách

Ročná sadzba dane v eurách

nad

do

 

 

 

 

 

 

 

1 alebo 2

nápravy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

74

1

2

133

2

4

212

4

6

312

6

8

417

8

10

518

10

12

620

12

14

777

14

16

933

16

18

1 089

18

20

1 252

20

22

1 452

22

24

1 660

24

26

1 862

26

28

2 075

28

30

2 269

30

 

2 480

 

 

 

 

 

 

        3

nápravy

 

 

 

 

 

 

 

15

566

15

17

673

17

19

828

19

21

982

21

23

1 144

23

25

1 295

25

27

1 452

27

29

1 599

29

31

1 755

31

33

1 964

33

35

2 172

35

37

2 375

37

40

2 582

40

 

2 790

 

 

 

 

4 a viac

náprav

 

 

 

 

 

do 23

721

nad 23

do 25

877

nad 25

do 27

1 033

nad 27

do 29

1 189

nad 29

do 31

1 337

nad 31

do 33

1 548

nad 33

do 35

1 755

nad 35

do 37

1 968

nad 37

do 40

2 172

nad 40

 

2 375

Úprava  ročnej sadzby dane (§ 7)

Ročná sadzba dane uvedená v prílohe č. 1 sa upravuje vo vzťahu k vozidlu používanému na podnikanie, a to v závislosti od mesiaca, v ktorom bolo vozidlo evidované (od dátumu prvej evidencie vozidla – napr. údaj o prvej evidencii vozidla je uvedený v riadku B osvedčenia o evidencii časť II).

To znamená, že zníženie alebo zvýšenie ročných sadzieb dane je odstupňované v závislosti od mesiaca prvej evidencie vozidla (vrátane tohto mesiaca) nasledovne:

  • počas prvých 36 kalendárnych mesiacov počnúc mesiacom prvej evidencie vozidla sa ročná sadzba uvedená v prílohe č. 1 dane zníži o 25 %,
  • počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov sa ročná sadzba dane uvedená v prílohe č. 1 zníži o 20 % a
  • počas ďalších nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov sa ročná sadzba dane uvedená v prílohe č. 1 zníži o 15 %.
  • po uplynutí predchádzajúcich 108 (3x36) kalendárnych mesiacov sa použije ročná sadzba dane uvedená v prílohe č. 1 počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov.
  • po uplynutí 144 (108+36) kalendárnych mesiacov sa použije ročná sadzba dane uvedená v prílohe č. 1, ktorá sa zvýši o 10 % počas nasledujúcich 12 kalendárnych mesiacov.
  • po uplynutí 156 (144+12) kalendárnych mesiacov sa použije ročná sadzba dane uvedená v prílohe č. 1, ktorá sa zvýši o 20 %.

Príklad

Ako sa upraví ročná sadzba dane pre vozidlo s dátumom prvej evidencie 30.12.2014 pri podávaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2015?

Úpravu ročnej sadzby dane vykoná daňovník v podávanom daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie roku 2015. Vzhľadom na to, že počas zdaňovacieho obdobia sa vozidlo radí do rozpätia prvých 36 kalendárnych mesiacov počnúc dátumom prvej evidencie vozidla, ročná sadzba dane sa zníži o 25%.

Úprava ročnej sadzby dane (zníženie, zvýšenie) v prípade zmeny režimu určenia ročnej sadzby dane v zdaňovacom období

Ak vozidlo v priebehu zdaňovacieho obdobia, vzhľadom na jeho vek, prechádza do iného režimu určenia ročnej sadzby dane, uvedené skutočnosti sa zohľadnia nasledovne:

  1. za obdobie, t.j. od prvej evidencie vozidla do mesiaca (vrátane), kedy vozidlo prechádza do iného režimu, pre určenia ročnej sadzby dane sa použije percentuálne zníženie alebo zvýšenie ročnej sadzby dane podľa mesiacov vozidla (pozri vyššie).
  2. od ďalšieho mesiaca (počnúc mesiacom nasledujúcim kedy došlo k zmene režimu určenia sadzby dane) pre určenie ročnej sadzby dane sa použije už nové percentuálne zníženie alebo zvýšenie ročnej sadzby dane podľa mesiacov vozidla.

Príklad

Ako sa upraví ročná sadzba dane pre vozidlo s dátumom prvej evidencie 15.3.2011 pri podávaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2017?

V danom prípade vo februári 2017 uplynie od prvej evidencie vozidla 72 mesiacov, preto v zdaňovacom období r. 2017 vozidlo prechádza z 20% do 15% zníženia ročnej sadzby dane. Pre výpočet pomernej časti v zdaňovacom období r. 2017 za mesiace január a február (vrátane) sa použije 20% zníženie ročnej sadzby dane a za ďalšie mesiace, počnúc mesiacom marec do konca zdaňovacieho obdobia, resp. do zániku daňovej povinnosti sa pre výpočet pomernej časti dane použije 15% zníženie ročnej sadzby dane.

Úprava ročnej sadzby dane (50 %-né zníženie) v prípade hybridného vozidla, vozidla kategórie L, M a N s pohonom na zemný plyn a na vodíkový pohon

V prípade:

  • hybridného motorového vozidla,
  • hybridného elektrického vozidla,
  • vozidla kategórie L, M a N s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG) alebo skvapalnený zemný plyn (LNG) a
  • vozidla  kategórie L, M a N na vodíkový pohon

upravená ročná sadzba dane v závislosti od mesiaca prvej evidencie vozidla sa následne zníži ešte o 50 %.

Poznámka:

Zápis, že ide o hybridné motorové alebo elektrické vozidlo, v doklade vozidla nie je. Je len druh paliva. Pri hybridných vozidlách musia byť dva zdroje energie, t.j. spaľovací motor a elektromotor. Kombinácia benzín a LPG nie je hybrid, ide o dvojpalivové vozidlo.

 

Príklad

Ako sa upraví ročná sadzba dane pre hybridné elektrické vozidlo s dátumom prvej evidencie 30.12.2014 pri podávaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2017?

Úpravu ročnej sadzby dane vykoná daňovník v podávanom daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie roku 2017. Vzhľadom na to, že v novembri 2017 uplynnie od prvej evidencie vozidla 36 mesiacov, v zdaňovacom období r. 2017 vozidlo prechádza z 25% do 20% zníženia ročnej sadzby dane. Pre výpočet pomernej časti v zdaňovacom období r. 2017 za mesiace január až november (vrátane) sa použije  25% zníženie ročnej sadzby dane a za mesiac december sa pre výpočet pomernej časti dane použije 20% zníženie ročnej sadzby dane a následne sa upraví znížením o 50% pre hybridné elektrické vozidlo.

Určenie ročnej sadzby dane u vozidla v rámci kombinovanej dopravy

Použitie vozidla v kombinovanej preprave preukáže daňovník potvrdením intermodálneho terminálu na prepravnom doklade. Počítanie ciest súvisiacich s uplatnením zníženia sadzby dane závisí od prekonanej vzdialenosti po železnici na území Slovenskej republiky. Ak je takáto vzdialenosť dlhšia ako 250 km, započítava sa na účely dane z motorových vozidiel dvakrát.
Za vozidlo, ktoré sa použilo v zdaňovacom období v rámci kombinovanej dopravy najmenej 60-krát, upravená ročná sadzba dane v závislosti od mesiaca prvej evidencie vozidla sa následne zníži ešte o 50 %.

Poznámka:

Definovanie kombinovanej dopravy je obsiahnuté v zákone č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach v znení neskorších predpisov.

 

Príklad

Ako sa upraví ročná sadzba dane pre vozidlo s dátumom prvej evidencie 30.12.2016 použité v zdaňovacom období r. 2017 v rámci kombinovanej dopravy najmenej 60-krát, pri podávaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2017?

Úpravu ročnej sadzby dane vykoná daňovník v podávanom daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie roku 2017. Ročná sadzba dane sa zníži o 25% z dôvodu, že počas zdaňovacieho obdobia sa vozidlo radí do rozpätia prvých 36 kalendárnych mesiacov počnúc dátumom prvej evidencie vozidla. Následne upravená ročná sadzba dane (znížená o 25%) sa upraví znížením o 50% pre vozidlo používané v rámci kombinovanej dopravy (pre použitie vozidla v rámci kombinovanej dopravy musia byť splnené zákonné podmienky).

Určenie ročnej sadzby dane pre návesové jazdné súpravy

Daňovník pre účely určenia sadzby dane zaradí v daňovom priznaní ťahač a osobitne náves do najbližšej nižšej ročnej sadzby dane, než do akej by patrili podľa najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti alebo celkovej hmotnosti uvedenej v doklade ako jednu návesovú jazdnú súpravu iba raz, ak sa aj použili počas zdaňovacieho obdobia v rôznych návesových jazdných súpravách; na zmeny počas zdaňovacieho obdobia sa neprihliada.

Nie každé vozidlo v rámci návesovej jazdnej súpravy sa automaticky zaraďuje do najbližšej nižšej ročnej sadzby dane, než do akej by patrilo podľa hmotnosti uvedenej v doklade vozidla. Daňovník na účely určenia dane v daňovom priznaní zaradí do najbližšej nižšej ročnej sadzby dane podľa svojho uváženia iba jednu návesovú súpravu (konkrétny ťahač a náves), a to bez ohľadu na používanie ťahača a návesu v priebehu zdaňovacieho obdobia aj v iných jazdných súpravách. Na zmeny (striedanie ťahača a návesu v jazdnej súprave) počas zdaňovacieho obdobia sa neprihliada.

Príklady:    

Príklad č. 1: Daňovník používa na podnikanie jeden ťahač a dva návesy; daňovník je držiteľom zapísaným v dokladoch týchto vozidiel. Ako sa postupuje pri určení ročnej sadzby dane v daňovom priznaní?

Daňovník na účely určenia dane v daňovom priznaní vytvorí „jednu návesovú jazdnú súpravu“. To znamená, že zaradí do nižšej daňovej skupiny ťahač a iba jeden z dvoch návesov. Ktorý z návesov to bude, je iba na daňovníkovi, a to bez ohľadu na skutočnosť, že na podnikanie používal obidva návesy a návesy s ťahačom počas zdaňovacieho obdobia striedal. Následne sa na vozidlá uplatní upravená ročná sadzba dane v závislosti od mesiaca prvej evidencie vozidla.
Zaradenie vozidla do nižšej skupiny v daňovom priznaní osobitne vyznačí pre každé vozidlo. Na náves nezaradený v rámci návesovej súpravy do najbližšej nižšej ročnej sadzby dane sa iba uplatní upravená ročná sadzba dane v závislosti od mesiaca prvej evidencie vozidla.

Príklad č. 2: Daňovník používa na podnikanie dva ťahače a dva návesy; daňovník je u ťahačov zapísaný v dokladoch ako držiteľ, ale návesy má v prenájme od iného podnikateľa, t.j. nie je držiteľom týchto návesov. 

Vzhľadom na to, že v tomto prípade ide o dvoch daňovníkov (jeden je držiteľom zapísaným v dokladoch k ťahačom a druhý je držiteľom zapísaným v dokladoch k návesom), ani jeden z nich nevie vytvoriť na účely určenia dane v daňovom priznaní jednu návesovú jazdnú súpravu (ani jeden z daňovníkov nevlastní návesovú jazdnú súpravu, t.j. ťahač a náves). Z uvedeného dôvodu nemôže v tomto prípade ani jeden z uvedených daňovníkov zaradiť ani jedno z vozidiel do najbližšej nižšej ročnej sadzby dane.

Vznik daňovej povinnosti (§ 8)

Daňová povinnosť vzniká prvým dňom mesiaca, v ktorom boli splnené podmienky pre posúdenie predmetu dane, t.j. došlo k použitiu vozidla príslušnej kategórie (L, M, N a O) evidovaného v Slovenskej republike na podnikanie, okrem nasledujúcich výnimiek, a to:

  • v prípade vzniku daňovej povinnosti pre právneho nástupcu daňovníka, ktorý bol zrušený bez likvidácie a
  • vzniku daňovej povinnosti, ak došlo k zmene v osobe daňovníka pri tom istom predmete dane (napr. predaj vozidla).

Pre daňovníka, ktorý je právnym nástupcom daňovníka, ktorý bol zrušený bez likvidácie, daňová povinnosť vzniká prvým dňom mesiaca nasledujúceho po zániku daňovníka, ktorý bol zrušený bez likvidácie.

Novému daňovníkovi, pri zmene osoby daňovníka pri tom istom predmete dane, vzniká daňová povinnosť prvým dňom mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom dôjde k zmene v osobe daňovníka.

Vznik daňovej povinnosti uvedie daňovník v daňovom priznaní; uvedené sa nevzťahuje na daňovníka, ktorým je  zamestnávateľ.

Zánik daňovej povinnosti (§ 8)

Daňová povinnosť zaniká posledným dňom mesiaca, v ktorom došlo:

  • k vyradeniu alebo dočasnému vyradeniu vozidla z evidencie,
  • k ukončeniu alebo prerušeniu podnikania,
  • zániku daňovníka bez likvidácie,
  • k zmene držiteľa vozidla,
  • k ukončeniu použitia vozidla daňovníkom v prípade užívateľa, a to pri používaní vozidla osoby, ktorá zomrela, zanikla, alebo bola zrušená, resp. ktorá nie je podnikateľom, napr. pri prenájme vozidla medzi podnikateľom a nepodnikateľom,
  • k ukončeniu použitia vozidla daňovníkom, ktorým je zamestnávateľ.

Zánik daňovej povinnosti uvedie daňovník v daňovom priznaní; uvedené sa nevzťahuje na daňovníka, zamestnávateľa.

Oznamovacia povinnosť (§ 8)

Ak v priebehu zdaňovacieho obdobia vznikne alebo zanikne daňová povinnosť, daňovníkovi oznamovacia povinnosť nevzniká. Vznik aj  zánik daňovej povinnosti daňovník uvedie pri podávaní daňového priznania po ukončení zdaňovacieho obdobia. 

Povinnosť oznámiť zánik daňovej povinnosti

Podnikateľ je povinný oznámiť zánik daňovej povinnosti k 31. decembru predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia vtedy, ak počas celého zdaňovacieho obdobia vozidlo nebolo predmetom dane, t.j. nedošlo k naplneniu predmetu dane (vozidlo nebolo použité na podnikateľskú činnosť počas celého zdaňovacieho obdobia ani jeden deň), o vozidle nebolo účtované, vozidlo nebolo evidované v daňovej evidencii alebo neboli uplatňované výdavky spojené s požívaním vozidla. Daňovník oznamuje túto skutočnosť správcovi dane po uplynutí zdaňovacieho obdobia v lehote na podanie daňového priznania.

Zdaňovacie obdobie a daňové priznanie (§ 9)

Zdaňovacím obdobím pre daň z motorových vozidiel je kalendárny rok. Daňové priznanie za príslušné zdaňovacie obdobie podáva daňovník do 31. januára po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia, pričom týmto dňom je daň splatná. Zákon o dani z motorových vozidiel osobitne upravuje zdaňovacie obdobie ako aj  lehotu na podanie daňového priznania pre daňovníka

  • ktorý sa zrušuje s likvidáciou,
  • ktorý sa zrušuje bez likvidácie,
  • na ktorého majetok bol vyhlásený konkurz,
  • ktorý zomrel  alebo ukončil podnikanie.

Pre daňovníka, ktorý sa zrušuje bez likvidácie, zdaňovacie obdobie končí posledným dňom mesiaca, v ktorom daňovník zanikol bez likvidácie. Za tohto daňovníka podá daňové priznanie právny nástupca, a to do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia a v rovnakej lehote daň zaplatí.

Pre daňovníka, na ktorého majetok bol vyhlásený konkurz, zdaňovacie obdobie končí posledným dňom mesiaca, v ktorom bol vyhlásený konkurz. Do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia správca v konkurznom konaní daň zaplatí a podá daňové priznanie. Ak sa bude vozidlo používať na podnikanie aj naďalej správcom v konkurznom konaní, zdaňovacie obdobie je vymedzené počnúc prvým dňom mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom bol vyhlásený konkurz až do posledného dňa kalendárneho roka (vrátane), v ktorom bol vyhlásený konkurz.

Pre daňovníka, ktorý sa zrušuje s likvidáciou, zdaňovacie obdobie končí posledným dňom mesiaca jeho vstupu do likvidácie. Likvidátor do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia podá daňové priznanie a daň zaplatí.

Pre daňovníka, ktorý ukončil podnikanie, sa zdaňovacie obdobie končí posledným dňom mesiaca, v ktorom ukončil podnikanie. Daňovník je povinný do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia podať daňové priznanie a v tejto lehote daň aj zaplatiť.

V prípade úmrtia daňovníka sa zdaňovacie obdobie končí smrťou daňovníka. Lehota na podanie daňového priznania je do troch mesiacov po mesiaci, v ktorom daňovník zomrel. V prípade, ak by dedič, alebo niektorý z dedičov lehotu na podanie daňového priznania nevedel dodržať, má možnosť 15 dní pred uplynutím lehoty podať žiadosť správcovi dane o jej predĺženie. Ak by bolo dedičov viac, podáva ho ten, komu to vyplýva z dohody dedičov. V prípade, že k dohode dedičov nedôjde, správca dane tohto určí. Daňové priznanie sa v prípade pripadnutia dedičstva Slovenskej republike nepodáva.

Preddavky na daň (§ 10)

Preddavok na daň je platba na daň, ktorú je daňovník povinný platiť v priebehu zdaňovacieho obdobia.

Preddavky na daň môžu byť v nadväznosti na výšku predpokladanej dane štvrťročné alebo mesačné.

Ak výška predpokladanej dane k 1. januáru u jedného správcu dane nepresiahne 700 eur, daňovník preddavky na daň neplatí.

Poznámka:

Predpokladaná daň je súčet upravenej ročnej sadzby dane za každé vozidlo, ktoré je predmetom dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia.

Príklady:    

Príklad č. 1: Predmetom dane k 1.1.2018 je vozidlo kategórie N, jeho prvá evidencia bola dňa 25.12.2016.

V uvedenom prípade ide o vozidlo, kedy ku dňu určenia predpokladanej dane, t.j. k 1. januáru 2018 neuplynulo 36 kalendárnych mesiacov odo dňa prvej evidencie vozidla (uplynulo iba 14 mesiacov), preto ročná sadzba dane  sa zníži o 25 %.

Príklad č. 2: Predmetom dane k 1.1.2018 je vozidlo kategórie M, jeho prvá evidencia bola ku dňu 15.6.2012.

V uvedenom prípade ide o vozidlo, kedy ku dňu určenia predpokladanej dane, t.j. k 1. januáru 2018 uplynulo 36 kalendárnych mesiacov, avšak neuplynulo 72 (2x36) mesiacov odo dňa prvej evidencie vozidla, preto ročná sadzba dane sa zníži o 20 %.

Príklad č. 3: Predmetom dane k 1.1.2018 je vozidlo kategórie M, jeho prvá evidencia bola ku dňu 10.2.2007.

V uvedenom prípade ide o vozidlo, kedy ku dňu určenia predpokladanej dane, t.j. k 1. januáru 2018 uplynulo 108 (3x36) kalendárnych mesiacov, avšak neuplynulo 144 mesiacov odo dňa prvej evidencie vozidla, preto sa použije ročná sadzba dane uvedená v prílohe č. 1 (bez zníženia alebo zvýšenia).

Štvrťročné preddavky

Štvrťročné preddavky na daň je daňovník povinný platiť vtedy, ak výška jeho predpokladanej dane u jedného správcu dane presiahne 700 eur a nepresiahne 8 300 eur.

Štvrťročné preddavky sa platia vo výške jednej štvrtiny predpokladanej dane a sú splatné do konca príslušného kalendárneho štvrťroka.

Príklad

Výška predpokladanej dane k 1. januáru je 8 000 eur.

Daňovník je povinný na zdaňovacie obdobie platiť štvrťročné preddavky na daň vo výške 2 000 eur (4 x 2 000 eur), pretože súčet ročnej sadzby dane za každé vozidlo, ktoré bolo predmetom dane k 1. januáru u jedného správcu dane (t. j. predpokladaná daň) presiahol sumu 700 eur a nepresiahol sumu 8 300 eur. Preddavky na daň budú splatné vždy do konca príslušného kalendárneho štvrťroka.

Mesačné preddavky

Mesačné preddavky na daň je daňovník povinný platiť vtedy, ak výška jeho predpokladanej dane u jedného správcu dane presiahne 8 300 eur.

Mesačné preddavky na daň sa platia vo výške jednej dvanástiny predpokladanej dane a sú splatné do konca príslušného kalendárneho mesiaca.

Príklad

Výška predpokladanej dane k 1. januáru je 12 000 eur.

Daňovník je povinný na zdaňovacie obdobie platiť mesačné  preddavky na daň vo výške 1 000 eur (12 x 1 000 eur), pretože súčet ročnej sadzby dane za každé vozidlo, ktoré bolo predmetom dane k 1. januáru u jedného správcu dane (t. j. predpokladaná daň) presiahol sumu 8 300 eur. Preddavky na daň budú splatné vždy do konca príslušného kalendárneho mesiaca.

Platenie preddavkov na daň pri vzniku a zániku daňovej povinnosti v priebehu zdaňovacieho obdobia

Pri vzniku daňovej povinnosti v priebehu zdaňovacieho obdobia, preddavky na daň daňovník neplatí. Pokiaľ ale u vozidla vznikne daňová povinnosť 1. januára, ročná sadzba dane sa započíta do výšky predpokladanej dane, ktorá je rozhodujúca pre určenie platenia preddavkov na daň.

U daňovníka, ktorému vznikla povinnosť platiť preddavky na daň, vznik ani zánik daňovej povinnosti v priebehu zdaňovacieho obdobia nemá vplyv na výšku platenia preddavkov na daň. To znamená, že daňovník, ktorému vznikla povinnosť platiť preddavky na daň podľa výšky predpokladanej dane k 1. januáru bežného zdaňovacieho obdobia, je povinný ich platiť do konca zdaňovacieho obdobia v nezmenenej výške, a to aj vtedy, ak v priebehu zdaňovacieho obdobia dôjde k zániku alebo novému vzniku daňovej povinnosti.

Pri vzniku alebo zániku daňovej povinnosti v priebehu zdaňovacieho obdobia je možné výšku preddavkov na daň zmeniť alebo zrušiť, ale iba na základe rozhodnutia správcu dane. Rozhodnúť o určení platení preddavkov na daň inak môže správca dane z úradnej moci alebo na základe písomnej žiadosti daňovníka. Správca dane v rozhodnutí o určení platení preddavkov na daň inak nemôže zmeniť výšku preddavkov na daň, ktoré boli splatné pred vydaním tohto rozhodnutia. Výšku preddavkov na daň môže správca určiť inak iba u predpísaných preddavkov, ktoré ešte neboli splatné.

Platenie preddavkov na daň pri podaní dodatočného daňového priznania v priebehu zdaňovacieho obdobia

Podanie dodatočného daňového priznania v priebehu zdaňovacieho obdobia, v ktorom došlo k zmene údaja o výške predpokladanej dane nemá vplyv na výšku platenia preddavkov na daň. To znamená, že daňovník, ktorému na základe údaja o predpokladanej dani uvedenej na riadku č. 40 daňového priznania vznikla povinnosť platiť preddavky na daň podľa výšky predpokladanej dane k 1. januáru bežného zdaňovacieho obdobia, je povinný ich platiť do konca zdaňovacieho obdobia naďalej v nezmenenej výške.

Platenie preddavkov na daň v prípade vyhlásenia konkurzu, zrušenia  daňovníka s likvidáciou, bez likvidácie, ukončenia podnikania alebo úmrtia podnikateľa v priebehu zdaňovacieho obdobia

Ak v priebehu zdaňovacieho obdobia došlo k vyhláseniu konkurzu, zrušeniu daňovníka s likvidáciou, bez likvidácie, ukončeniu podnikania, resp. úmrtiu podnikateľa, daňovník nie je povinný platiť preddavky na daň, ktorých splatnosť nastala po dni, v ktorom k tejto rozhodujúcej skutočnosti došlo.

Príklad

Daňovník, ktorý bol povinný platiť štvrťročné preddavky na daň, zrušil živnostenské oprávnenie 12.6.2017. Preddavky na daň boli splatné vždy do konca príslušného kalendárneho štvrťroka. Najbližšia splatnosť štvrťročného preddavku pripadla na 30.6.2017.

Rozhodujúcou skutočnosťou pre ukončenie povinnosti platenia preddavkov na daň je ukončenie podnikania – zrušením živnosti dňom 12.6.2017. Nasledujúcim dňom po dni rozhodujúcej skutočnosti, t. j. od 13.6.2017 nie je daňovník povinný platiť preddavky na daň a preto splatný preddavok na daň 30.6.2017 daňovník už neplatí.

Platenie dane – výpočet pomernej časti dane (§ 10)

Pri vzniku a zániku daňovej povinnosti v priebehu zdaňovacieho obdobia zaplatí daňovník pomernú časť dane.

Pomerná časť dane sa vypočíta ako súčin jednej dvanástiny ročnej sadzby dane alebo upravenej ročnej sadzby dane a počtu kalendárnych mesiacov, v ktorých sa používalo vozidlo na podnikanie.

Príklad

U vozidla vznikla daňová povinnosť v júni (bolo použité na podnikanie sedem mesiacov). Ročná sadzba dane u vozidla je 1 755 eur (34t, 4 nápravy). Daňovník je držiteľom zapísaným v doklade vozidla. Prvá evidencia vozidla 8.11.2014.

Pri výpočte dane v daňovom priznaní daňovník ročnú sadzbu dane 1 755 eur zníži o 25%. Výpočet dane: 1316,25/12 x 7 = 767,81
Pomerná časť dane pre vozidlo je 767,81 eura.

Vozidlo  používané na výkon prepravy na základe zmluvy o službách vo verejnom záujme je oslobodené od dane z motorových vozidiel. V prípade používania vozidla aj mimo tohto výkonu však už podlieha dani z motorových vozidiel.
Pomerná časť dane za dni, v ktorých sa vozidlo používalo aj na prepravu uskutočnenú mimo výkonu prepravy na základe zmluvy o službách vo verejnom záujme, sa vypočíta ako súčin jednej tristošesťdesiatpätiny a v priestupnom roku jednej tristošesťdesiatšestiny ročnej sadzby dane alebo upravenej ročnej sadzby dane a počtu kalendárnych dní, v ktorých sa vozidlo používalo na prepravu uskutočnenú mimo výkonu prepravy na základe zmluvy o službách vo verejnom záujme.

Poznámka:

Pomernú časť dane v závislosti od počtu dní používania vozidla na podnikanie daňovník vypočíta iba v prípade použitia vozidla na prepravu uskutočnenú mimo výkonu prepravy na základe zmluvy o službách vo verejnom záujme.

Pomernú časť dane je daňovník povinný zaplatiť v lehote na podanie daňového priznania. Daňovník, ktorý bol povinný platiť preddavky na daň v priebehu zdaňovacieho obdobia, vyrovná celoročnú daň v lehote na podanie daňového priznania, t.j. do 31. januára po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia. Ak daň vypočítaná v daňovom priznaní je vyššia ako zaplatené preddavky na daň, daňovník je povinný tento rozdiel zaplatiť taktiež v lehote na podanie daňového priznania.

Na daňovníka, ktorý nebol povinný platiť preddavky na daň v priebehu zdaňovacieho obdobia, sa rovnako vzťahuje povinnosť zaplatiť daň vo vyššie uvedenej lehote.

Miestna príslušnosť (§ 13)

Správu dane vykonáva  daňový úrad podľa sídla právnickej osoby alebo trvalého pobytu fyzickej osoby.
Ak nemožno určiť miestnu príslušnosť  podľa sídla právnickej osoby alebo trvalého pobytu fyzickej osoby, riadi sa miestom umiestnenia organizačnej zložky daňového subjektu podľa Obchodného zákonníka, inak miestom, v ktorom daňový subjekt vykonáva prevažnú časť svojej činnosti. 
Ak nemožno určiť miestnu príslušnosť podľa vyššie uvedených kritérií, na správu dane je miestne príslušný Daňový úrad Bratislava.
Správu dane pre vybrané daňové subjekty vykonáva daňový úrad pre vybrané daňové subjekty. Sídlom daňového úradu pre vybrané daňové subjekty je Bratislava. 

Príklad č. 1 - určenie miestnej príslušnosti pre fyzickú osobu

Podnikateľ - fyzická osoba s trvalým pobytom v Trenčíne používa vozidlo na podnikanie so žilinským evidenčným číslom. Ktorý daňový úrad je miestne príslušný na správu dane z motorových vozidiel?

Miestnu príslušnosť na správu dane z motorových vozidiel vykonáva daňový úrad podľa trvalého pobytu fyzickej osoby, t.j. Daňový úrad Trenčín.

Príklad č. 2 - určenie miestnej príslušnosti pre právnickú osobu

Daňovník so sídlom v Nitre  používa na podnikanie vozidlo s banskobystrickým evidenčným číslom. Ktorý daňový úrad je miestne príslušný na správu dane z motorových vozidiel?

Miestnu príslušnosť na správu dane z motorových vozidiel vykonáva daňový úrad podľa sídla daňovníka, t.j. Daňový úrad Nitra.

Príklad č. 3 - určenie miestnej príslušnosti pre organizačnú zložku

Právnická osoba so sídlom v Banskej Bystrici má organizačné zložky v Lučenci, v Košiciach a v Bratislave. Ktorý daňový úrad je miestne príslušný na správu dane z motorových vozidiel?

Miestnu príslušnosť na správu dane z motorových vozidiel vykonáva daňový úrad podľa sídla právnickej osoby, t.j. Daňový úrad Banská Bystrica.

Príklad č. 4 - určenie miestnej príslušnosti pre zahraničnú organizačnú zložku

Právnická osoba so sídlom v Českej republike má organizačnú zložku umiestnenú v Prešove. Ktorý daňový úrad je miestne príslušný na správu dane z motorových vozidiel?

Miestnu príslušnosť na správu dane z motorových vozidiel vykonáva daňový úrad podľa miesta umiestnenia organizačnej zložky, t.j. Daňový úrad Prešov.

Príklad č. 5 - určenie miestnej príslušnosti pre zahraničnú právnickú osobu s viacerými organizačnými zložkami na území SR

Právnická osoba so sídlom v Nemecku  má organizačné zložky zapísané v obchodnom registri v Banskej Bystrici, v Košiciach a v Bratislave. Ktorý daňový úrad je miestne príslušný na správu dane z motorových vozidiel?

Z dôvodu niekoľkých organizačných zložiek na území SR zriadených zahraničnou právnickou osobou, miestna príslušnosť na správu dane sa určí miestom, v ktorom daňový subjekt vykonáva prevažnú časť svojej činnosti.

Dátum poslednej aktualizácie informačného obsahu: 27. 9. 2017
Dátum zverejnenia informačného obsahu: 11. 11. 2015

Tlač obsahu Opýtať sa k téme Nahlásiť problém
Návrat hore