Najčastejšie otázky z oblasti spotrebných daní sú Vám poskytované v nasledovnej štruktúre:
- Povolenie na predaj spotrebiteľského balenia liehu
- Formulár „VŠEOBECNÉ PODANIE - SPOTREBNÉ DANE“ pri správe spotrebných daní
- Práca v Osobnej internetovej zóne
- Mám zriadenú elektronickú komunikáciu, je potrebné sa stále prihlasovať do Osobnej internetovej zóny, aby som zistil či mi bola zaslaná správa z colného úradu alebo je aj iná možnosť ako sa dozvedieť o doručenej správe ?
- Z colného úradu mi zaslali elektronický dokument, kde ho nájdem ?
- Z colného úradu mi pred viac ako 15 dňami zaslali elektronický dokument, kde ho nájdem ?
- Ako získam prístup do systému EMCS ?
- Problémy v EMCS
- Problémy v aplikácii ISKZ (Informačný systém kontrolných známok)
- Spôsob objednávania kontrolných známok.
- Vzor tlačiva na registráciu Oprávneného príjemcu opakovaného.
- Nenačíta mi celý elektronický formulár, ako viem chybu odstrániť ?
- Oznámenie nového dodávateľa držiteľom Povolenia na predaj SBL.
- Som držiteľom Povolenia na predaj spotrebiteľského balenia liehu - musím viesť nejakú evidenciu ?
- Chceme vyrábať pivo a ponúkať ho na predaj v našej reštaurácii, máme nejakú povinnosť voči colnému úradu ?
- Chcem si doma variť pivo na vlastnú spotrebu. Mám nejaké zákonné povinnosti ?
- Plánujeme nakúpiť tiché víno v inom členskom štáte EÚ, z ktorého tam už bola vysporiadaná spotrebná daň, vyplýva nám na území Slovenskej republiky nejaká oznamovacia povinnosť ?
- Chcem obchodovať s mazacími olejmi - potrebujem k tomu povolenie ?
- Chceme si otvoriť čerpaciu stanicu, potrebujeme k tomu povolenie ?
- Podal som oznámenie nového dodávateľa, zmenu údajov v povolení alebo inú zákonnú povinnosť pri správe spotrebnej dane cez kontaktný formulár na Portáli finančnej správy v časti „Mailová komunikácia clá a spotrebné dane“. Je takéto oznámenie akceptovateľné z pohľadu finančnej správy?
Povolenie na predaj spotrebiteľského balenia liehu
Formulár „VŠEOBECNÉ PODANIE - SPOTREBNÉ DANE“ pri správe spotrebných daní
Práca v Osobnej internetovej zóne
Odpoveď
Podrobné informácie k elektronickej komunikácii - postupy a podmienky, získanie prístupu k eSlužbám, „Dohoda o elektronickom doručovaní“, kvalifikovaný elektronický podpis a iné informácie nájdete na webovom sídle finančnej správy v časti "Elektronická komunikácia".
Dôležitou a užitočnou pomôckou pre orientáciu v Osobnej internetovej zóne je používateľská príručka, ktorú nájdete na webovom sídle finančnej správy v časti „Príručky, návody a videonávody – Portál finančnej správy“
Mám zriadenú elektronickú komunikáciu, je potrebné sa stále prihlasovať do Osobnej internetovej zóny, aby som zistil či mi bola zaslaná správa z colného úradu alebo je aj iná možnosť ako sa dozvedieť o doručenej správe ?
Z colného úradu mi zaslali elektronický dokument, kde ho nájdem ?
Z colného úradu mi pred viac ako 15 dňami zaslali elektronický dokument, kde ho nájdem ?
Odpoveď
Úradný dokument sa doručuje do schránky subjektu na ústrednom portáli verejnej správy (
www.slovensko.sk). Zaslaný elektronický dokument sa nepotvrdením prijatia dokumentu do 15 kalendárnych dní stáva automaticky doručeným posledným dňom tejto lehoty - § 32 aktuálneho znenia
zákona č. 563/2009 Z. z. [nové okno] o správe daní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Tento dokument nájdete po tejto lehote v „Spise subjektu“ v Osobnej internetovej zóne, kde má prístup len štatutár alebo poverená osoba s neobmedzeným prístupom k službám portálu finančnej správy.
V prípade, že používateľ nemá oprávnenie pre službu „Spis subjektu“ zobrazí sa informácia „Nemáte potrebné oprávnenie pre prácu s touto službou“.
Presný postup práce v „Spise subjektu“ nájdete v Používateľskej príručke Osobná internetová zóna zverejnenej na webovom sídle finančnej správy v časti „
Príručky, návody a videonávody – Portál finančnej správy“
Ako získam prístup do systému EMCS?
Problémy v EMCS
Odpoveď
1. Ak ide o problémy technického charakteru v EMCS (napr. neúspešné prihlásenie, problém so KEPom, prihlásený používateľ nevidí všetky prepravy, chybové hlášky a podobne) je potrebné uvedený problém nahlásiť cez webový portál finančnej správy v časti „Kontakty“, „Elektronicky mailom“, „Mailová komunikácia clá a spotrebné dane“, téma dopytu „Technická podpora - colné systémy“, oblasť „EMCS“.
Prílohy (chybové hlášky, printscreeny a podobne) je možné k dopytu pridať v Správe cez ikonu:
2. Ak ide o chybu v systéme (napr. je nedostupný na strane subjektu alebo je nedostupný u správcu dane, nefunkčnosť, potreba vstúpiť do prepráv, tlač správy o prijatí a podobne) treba kontaktovať svojho miestne príslušného správcu dane, ako to vyplýva z aktuálnych ustanovení zákona č. 98/2004 Z. z. [nové okno] o SPD z minerálneho oleja, zákona č. 530/2011 Z. z. [nové okno] o SPD z alkoholických nápojov resp. zákona č. 106/2004 Z. z. [nové okno] o SPD z tabakových výrobkov.
Problémy v aplikácii ISKZ (Informačný systém kontrolných známok)
Odpoveď
1. Dôležitou a užitočnou pomôckou pre prácu s aplikáciou ISKZ je Používateľská príručka a aj video návody pre prácu v aplikácii (objednávky, evidencie, hlásenia...). Tieto nájdete na webovom sídle finančnej správy v časti „Príručky, návody a videonávody – ISKZ“
2. V prípade technických problémov (s KEPom, prihlásením, chybové hlášky a podobne) je potrebné uvedený problém nahlásiť cez webé sídlo finančnej správy v časti „Kontakty“, „Elektronicky mailom“, „Mailová komunikácia clá a spotrebné dane“, téma dopytu „Technická podpora - colné systémy“, oblasť „ISKZ“.
Prílohy (chybové hlášky, printscreeny a podobne) je možné k Vášmu dopytu pridať cez ikonu:
Spôsob objednávania kontrolných známok
Vzor tlačiva na registráciu Oprávneného príjemcu opakovaného
Načíta mi celý elektronický formulár, ako viem chybu odstrániť ?
Odpoveď
V prípade chyby načítavania nových verzií formulárov na odoslanie a počas prezerania odoslaných formulárov odporúčame odstrániť dočasné internetové súbory (vyčistiť vyrovnávaciu pamäť) a odstránenie histórie prehľadávania vo Vašom prehliadači a následne reštartovať PC. Nekopírujte údaje z odoslaných dokumentov.
Oznámenie nového dodávateľa držiteľom Povolenia na predaj SBL
Som držiteľom Povolenia na predaj spotrebiteľského balenia liehu - musím viesť nejakú evidenciu?
Odpoveď
Podľa zákona o spotrebnej dani z alkoholických nápojov je osoba povinná viesť za kalendárny mesiac evidenciu spotrebiteľských balení podľa dokladov o nákupe a predaji spotrebiteľského balenia a čiarového kódu EAN v členení podľa odseku (prijaté a vydané SBL, podľa identifikačných údajov osoby oprávnenej na distribúciu a jej čísla na distribúciu, stav zásob SBL v kusoch k poslednému dňu kalendárneho mesiaca, zistené manko alebo prebytok v počte prijatých a vydaných SBL a dôvod jeho vzniku). Evidenciu je povinná viesť tak, aby colný úrad pri výkone daňového dozoru mohol overiť stav zásob spotrebiteľských balení ku dňu výkonu daňového dozoru.
Podrobné informácie k povoleniu na predaj SBL (žiadosť, prílohy, povinnosti, zánik...) nájdete v informačnom materiáli uverejnenom v časti Informácie k aktuálnym daňovým a colným povinnostiam - Spotrebné dane a to: 1/SPD/2019/IM – Informácia k Povoleniu na predaj SBL – aktuálne znenie [.pdf; 572,94 KB; nové okno]
Chceme vyrábať pivo a ponúkať ho na predaj v našej reštaurácii, máme nejakú povinnosť voči colnému úradu?
Odpoveď
Áno, podľa §66 aktuálneho znenia zákona č. 530/2011 Z. z. [nové okno] o SPD z alkoholických nápojov je prevádzkovateľ malého samostatného pivovaru, ktorý začne vyrábať pivo v priebehu kalendárneho roka, povinný oznámiť colnému úradu v daňovom priznaní za prvý kalendárny mesiac, v ktorom začal pivo vyrábať, predpokladanú ročnú výrobu piva a preukázať splnenie podmienok: ročná výroba piva nie je väčšia ako 200 000 hl, nie je majetkovo ani personálne prepojená s inou osobou, ktorá v rámci podnikania vyrába pivo, nevyrába pivo na základe licencie a výrobné a prevádzkové priestory nie sú technologicky prepojené s výrobnými a prevádzkovými priestormi inej osoby, ktorá v rámci podnikania vyrába pivo.
Chcem si doma variť pivo na vlastnú spotrebu. Mám nejaké zákonné povinnosti ?
Plánujeme nakúpiť tiché víno v inom členskom štáte EÚ, z ktorého tam už bola vysporiadaná spotrebná daň, vyplýva nám na území Slovenskej republiky nejaká oznamovacia povinnosť ?
Chcem obchodovať s mazacími olejmi - potrebujem k tomu povolenie?
Chceme si otvoriť čerpaciu stanicu, potrebujeme k tomu povolenie?
Podal som oznámenie nového dodávateľa, zmenu údajov v povolení alebo inú zákonnú povinnosť pri správe spotrebnej dane cez kontaktný formulár na Portáli finančnej správy v časti „Mailová komunikácia clá a spotrebné dane“. Je takéto oznámenie akceptovateľné z pohľadu finančnej správy?
Odpoveď
Oznámenie nového dodávateľa, zmena identifikačných údajov subjektu, zmena adresy prevádzky, zmena v živnostenskom oprávnení, zmena v registri trestov alebo vstup do likvidácie, konkurzu a podobne sú povinnosti, ktorých oznámenie vám vyplýva z jednotlivých zákonov o spotrebných daniach (z alkoholických nápojov, minerálneho oleja, tabakových výrobkov, elektriny, uhlia a zemného plynu). Uvedenú povinnosť oznámenia ale máte voči svojmu miestne príslušnému colnému úradu ako správcovi spotrebnej dane.
Vyplnením kontaktného formulára na portáli finančnej správy v časti Kontakty - Mailová komunikácia clá a spotrebné dane, ste si uvedenú povinnosť nesplnili, nakoľko finančná správa poskytuje touto formou iba informácie všeobecného charakteru, nie konkrétny výkon správy spotrebnej dane.
Podstatný rozdiel je v tom, že podanie ktoré ste urobili cez tento kontaktný formulár nie je podpísané elektronickou značkou alebo kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEPom) a nie je podané cez elektronickú podateľňu, pričom vám spôsob podania elektronickými prostriedkami aj spôsob podpísania vyplýva z § 13 ods. 5, § 14 resp. z § 33 aktuálneho znenia zákona č. 563/2009 Z. z. [nové okno] o správe daní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Komu máte uvedené oznámenie adresovať (ktorému miestne príslušnému colnému úradu), je možné zistiť na webovom sídle finančnej správy v časti Zistenie miestnej príslušnosti k finančnému orgánu.
Nového dodávateľa prostredníctvom webového sídla finančnej správy je možné oznámiť formulárom s názvom „Všeobecné podanie – spotrebné dane“. Ďalšie informácie k tomuto formuláru nájdete v informačnom materiáli uverejnenom v časti Informácie k aktuálnym daňovým a colným povinnostiam - Spotrebné dane a to 1/SPD/2020/IM – Formulár VĚOBECNÉ PODANIE – SPOTREBNÉ DANE pri správe SPD [.pdf; 667 kB; nové okno] – aktuálne znenie.
Rovnako môžete využiť zaslanie oznámenia aj cez Ústredný portál verejnej správy (www.slovensko.sk [nové okno]) a to použitím formuláru „VŠEOBECNÉ PODANIE – COLNÝ ÚRAD“.