Preskočiť na hlavný obsah

Zákon o elektronickej registračnej pokladnici

(Zákon č. 289/2008 [nové okno] Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov)

Najčastejšie otázky z oblasti elektronických registračných pokladníc (ERP) a virtuálnych registračných pokladníc (VRP) sú Vám poskytované v nasledovnej štruktúre:

  1. Reporty v eKasa zóne

    Aké reporty má podnikateľ k dispozícii v eKasa zóne na portáli FS? Kedy si ich môže vytvárať?

    Odpoveď

    Podnikateľ má v eKasa zóne k dispozícii dva typy reportov:

    • Sumárne obraty
    • Evidované doklady


    Report sumárne obraty obsahuje celkovú tržbu/obrat podnikateľa za všetky pokladnice ekasa klient (ORP aj VRP) v danom mesiaci.
    Report evidované doklady obsahuje všetky doklady za daný mesiac zaslané pokladnicou ekasa klient do systému e-kasa v členení podľa jednotlivých kódov pokladnice.

    Oba typy reportov sú automaticky generované po skončení mesiaca a podnikateľovi prístupné v časti Dostupné reporty. Zároveň si podnikateľ môže reporty generovať aj sám, a to kedykoľvek v priebehu mesiaca v časti Reporty na vyžiadanie. Report evidované doklady je možné generovať za rôzne časové obdobia, nemusí to byť ucelený mesiac.

  2. Generovanie autentifikačných údajov do on-line registračnej pokladnice

    Potrebujem vytvoriť nové autentifikačné údaje do on-line registračnej pokladnice. Ako mám postupovať?

    Odpoveď

    Autentifikačné údaje do on-line registračnej pokladnice si daňovník vytvorí na portáli finančnej správy, v osobnej internetovej zóne, v eKasa zóne v časti Žiadosti o nové autentifikačné údaje – Nové autentifikačné údaje. Z ponuky filtra sa vyberie kód on-line registračnej pokladnice, pri ktorej sú potrebné nové autentifikačné údaje a potvrdí Filtrovať (Filter umožňuje výber on-line registračných pokladníc podľa rôznych kritérií). Po vyfiltrovaní je potrebné výber potvrdiť odkliknutím/zaškrtnutím checkboxu Výber, zadať Heslo pre vytvorenie autentifikačného údaja, potvrdiť Heslo a dať Vytvoriť. Možnosť generovať nové autentifikačné údaje je najskôr 30 dní pred koncom platnosti aktuálnych autentifikačných údajov.
    Postup vygenerovania autentifikačných údajov je popísaný v informačnom materiáli zverejnenom na portáli finančnej správy Vygenerovanie nových autentifikačných údajov pri ukončení platnosti autentifikačných údajov a postup zneplatnenia autentifikačných údajov v e-KASA zóne [.pdf; 756kB; nové okno]. 

  3. Hromadné generovanie autentifikačných údajov do ORP

    Končí mi platnosť autentifikačných údajov pri viacerých on-line registračných pokladniciach. Viem generovať autentifikačné údaje aj pre viac pokladníc súčasne?

    Odpoveď

    Áno, na portáli finančnej správy, v osobnej internetovej zóne,  v časti eKasa zóna má podnikateľ možnosť generovať autentifikačné údaje aj hromadne pre viac on-line registračných pokladníc. Podmienkou je, aby boli všetky autentifikačné údaje v lehote najskôr 30 dní pred ich koncom platnosti.  Podnikateľ v eKasa zóne cez ponuku Žiadosti o nové autentifikačné údaje – Nové autentifikačné údaje vyberie/označí on-line registračné pokladnice, pri ktorých je potrebné generovať nové autentifikačné údaje, zadá Heslo, potvrdí Heslo a zadá Vytvoriť, čím hromadne vytvorí autentifikačné údaje.
  4. Zneplatnenie autentifikačných údajov

    Ak na portáli finančnej správy, v osobnej internetovej zóne v časti e-Kasa zadám požiadavku "Vytvoriť nové autentifikačné údaje" a systém mi dáva chybovú hlášku "UI-04-09/-19/Celkový počet aktívnych autentifikačných údajov spolu s novými žiadosťami o vytvorenie autentifikačných údajov, ktoré nie sú v stave "Spracovanie ukončené" alebo "Chyba pri spracovaní" nemôže byť väčší ako 2" a vypisuje mi dve rôzne sériové čísla – dva autentifikačné údaje k rovnakej pokladnici e-kasa klient, v čom je chyba?

    Odpoveď

    Podnikateľ môže mať v e-kasa zóne aktívne maximálne dva vygenerované autentifikačné údaje. V prípade, že podnikateľ potrebuje vygenerovať ďalší autentifikačný údaj, musí jeden vygenerovaný autentifikačný údaj zneplatniť. Podrobnejšie informácie k zneplatneniu autentifikačných údajov sú uvedené  v informačnom materiáli zverejnenom na portáli finančnej správy Vygenerovanie nových autentifikačných údajov pri ukončení platnosti autentifikačných údajov a postup zneplatnenia autentifikačných údajov v e-KASA zóne [.pdf; 756kB; nové okno].
  5. Aktualizácia VRP2 od 01.01.2025 

    Som podnikateľ – platiteľ dane z pridanej hodnoty používajúcu aplikáciu VRP2 na evidenciu tržieb v hotovosti. Je potrebná aktualizácia aplikácie VPR2 z dôvodu nových sadzieb dane z pridanej hodnoty od 1. januára 2025 ?

    Odpoveď

    Aktualizácia aplikácie VRP2 nie je potrebná. Nové sadzby dane z pridanej hodnoty platné od 01. januára 2025 sa v aplikácii VRP2 zobrazia automaticky. V ponuke sadzieb dane z pridanej hodnoty ostávajú aj pôvodné sadzby dane z pridanej hodnoty pre prípad vrátenia tovaru, pre prípad opráv pokladničných dokladov a pod. V súvislosti so zavedením nových sadzieb dane z pridanej hodnoty je však potrebné upraviť jednotlivé tovarové položky. Postup úpravy tovarových položiek v aplikácii VRP2 je podrobne popísaný v informačnom materiály Spôsoby úpravy tovarových položiek pri práci s virtuálnou registračnou pokladnicou a on-line registračnou pokladnicou v súvislosti so zavedením nových sadzieb DPH s účinnosťou od 1. januára 2025
  6. Aktualizácia ORP od 01.01.2025 

    Som podnikateľ – platiteľ dane z pridanej hodnoty  používajúci online registračnú pokladnicu na evidenciu tržieb v hotovosti. Som povinný si aktualizovať ORP od 01. januára 2025?

    Odpoveď

    Áno, podnikateľ – platiteľ dane z pridanej hodnoty si musí aktualizovať ORP, nakoľko bez aktualizácie ORP od 01.01.2025 nebude môcť vystavovať pokladničné doklady v nových sadzbách dane z pridanej hodnoty. Informácie súvisiace s potrebnou aktualizáciou on-line registračných pokladníc a úprav tovarových položiek podnikateľom poskytne výrobca, dodávateľ alebo predajca konkrétneho typu on-line registračnej pokladnice.
  7. Podanie žiadosti o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient

    Som začínajúci podnikateľ, otvoril som si živnosť a na predaj tovaru mám povinnosť  používať pokladnicu e-kasa klient. Ako požiadať o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient? 

    Odpoveď

    Žiadosť o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient je v prípade podnikateľa potrebné podať elektronicky z osobnej internetovej zóny - v časti Katalógy formulárov - Pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient a vyplnením formulára "Žiadosť o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient". V žiadosti označíte, či žiadate o pridelenie kódu virtuálnej registračnej pokladnice (VRP) alebo o pridelenie kódu on-line registračnej pokladnice (ORP). V prípade označenia žiadosti o pridelenie kódu VRP pribudne v žiadosti aj povinný údaj/riadok "PIN kód". Ide o ľubovoľné štvormiestne číslo, ktoré si podnikateľ zvolí sám, a ktoré bude potrebné uviesť/zadať pri prvom prihlásení do VRP.

    Pri podávaní žiadosti o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient postupujte podľa informačného materiálu zverejneného na portáli finančnej správy Spôsob elektronického podávania žiadosti o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient cez portál finančnej správy.

    Kód pokladnice e-kasa klient Vám bude pridelený nasledujúci deň, maximálne do 2 dní od podania žiadosti o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient. Pri VRP Vám budú po podaní žiadosti prístupové údaje (login a heslo) doručené prostredníctvom poskytovateľa poštových služieb doporučenou zásielkou v lehote cca do 14 dní od podania žiadosti. V prípade ORP je Vám po pridelení kódu sprístupnený inicializačný balíček (identifikačné a autentifikačné údaje) do e-kasa zóny v osobnej  internetovej zóne na portáli FS.

  8. Strata prihlasovacích údajov do virtuálnej registračnej pokladnice (VRP)

    Neviem sa prihlásiť do VRP, nakoľko som zabudol heslo. Viete mi ho poslať alebo ako si ho viem zistiť? 

    Odpoveď

    Pri strate (zabudnutí), zneužití, odcudzení alebo znehodnotení prihlasovacích údajov do VRP (loginu alebo hesla) nie je možnosť ich obnovenia alebo získania. V takomto prípade ste povinný správcovi dane oznámiť stratu prihlasovacích údajov prostredníctvom formulára "Oznámenie o strate, zneužití alebo odcudzení prihlasovacích údajov k VRP", ktorý je dostupný v osobnej internetovej zóne - v časti Katalógy formulárov - Pokladnice e-kasa klient. Po zaslaní oznámenia Vám bude aplikácia VRP prístupná len v režime čítania a budú Vám zaslané prístupové údaje k tejto VRP označené "READ ONLY" (len na čítanie). Z uvedeného v tejto VRP už nebudete môcť vytvoriť nový pokladničný doklad, VRP bude slúžiť len na čítanie, a ak potrebujete naďalej evidovať tržbu a vystavovať pokladničné doklady, je potrebné si podať novú žiadosť o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient.

    K danej problematike odporúčame informačný materiál zverejnený na portáli finančnej správy Informácia k povinnosti podnikateľa pri strate prihlasovacích údajov do virtuálnej registračnej pokladnice.

  9. Zmena údajov v pokladnici e-kasa klient – zmena predajného miesta, obchodného mena a hlavného predmetu činnosti

    Presťahoval som si prevádzku a potrebujem do pokladnice e-kasa klient nahrať novú adresu predajného miesta, na ktorom prijímam tržbu. Aký formulár som povinný správcovi dane poslať?

    Odpoveď

    Na oznámenie zmeny predajného miesta, obchodného mena a hlavného predmetu činnosti slúži formulár "Oznámenie o zmene predajného miesta alebo o zmene predmetu činnosti alebo o zmene obchodného mena podnikateľa". Vo formulári vyplníte kód pokladnice e-kasa klient, pri ktorej dochádza k zmene predajného miesta a v adrese predajného miesta uvediete novú, teda aktuálnu adresu. Po odoslaní formulára a spracovaní správcom dane sa nová adresa predajného miesta vo virtuálnej registračnej pokladnici (VRP) aktualizuje automaticky a pri online registračnej pokladnici (ORP) je podnikateľ povinný si stiahnuť v osobnej internetovej zóne - v časti eKasa zóna nové identifikačné údaje, ktoré obsahujú už aktualizovanú adresu nového predajného miesta a je nutné ich nahrať do ORP. 

    Problematika a postup je popísaný v informačnom materiáli zverejnenom na portáli finančnej správy Oznamovacia povinnosť pri zmene údajov v pokladnici e-kasa klient.

  10. Prvé prihlásenie do virtuálnej registračnej pokladnice (VRP)

    Poštou mi boli doručené prihlasovanie údaje do VRP (login a heslo), viete mi pomôcť s prvým prihlásením do aplikácie VRP 2?

    Odpoveď

    Prvé prihlásenie do aplikácie VRP 2 je rovnaké pri prihlásení sa cez mobilnú aplikáciu ako aj pri prihlásení sa do VRP 2 cez webovú aplikáciu. V prvom kroku vo VRP 2 cez Prihlásenie zadáte login a heslo, ktoré Vám boli doručené v obálke z daňového úradu. Druhým krokom je zmena hesla, v ktorom meníte heslo z obálky na Vami zvolené heslo. Heslo musí spĺňať požiadavky, a to: minimálne 8 znakov, a musí obsahovať aspoň jedno malé (a-z) a jedno veľké písmeno (A-Z) a číslicu (0-9). Prihlasovacie meno (login) sa nemení. V tomto kroku pri zmene hesla je potrebné zadať do VRP 2 aj "PIN kód". Ide o štvormiestne číslo, ktoré ste si zadali v žiadosti o pridelenie kódu pokladnice VRP. Po zmene hesla sa pri ďalšom prihlasovaní do aplikácie VRP 2 prihlasujete loginom z obálky a už novým Vami zvoleným heslom. Preto pri zmene hesla odporúčame jeho dôkladné zapamätanie alebo poznačenie.

    Postup prvého prihlásenia sa do aplikácie VRP 2 je popísaný v informačnom materiáli zverejnenom na portáli finančnej správy Informácia k postupu pre prvé prihlásenie sa do VRP 2.

  11. Overenie pravosti pokladničného dokladu

    Som spotrebiteľ, kde si môžem overiť, či pokladničný doklad, ktorý som dostal je pravý a bol zaevidovaný v systéme ekasa ?

    Odpoveď

    Pravosť pokladničného dokladu si môžete overiť prostredníctvom svojho smartfónu v mobilnej aplikácii ePeňaženka alebo prostredníctvom PC cez webovú aplikáciu Over doklad. Bližšie informácie sú zverejnené v informačnom materiáli Informácia k overeniu pravosti pokladničného dokladu.

  12. Platobný terminál

    Je v aplikácii VRP 2 podporovaný platobný terminál?

    Odpoveď

    Platobný terminál je možné použiť pri tvorbe pokladničného dokladu a úhrade faktúry. Aktuálne podporovaný platobný terminál pre ANDROID zariadenia je SumUp a GP tom a pre iOS zariadenia SumUp.
    Pre zapnutie podpory platobného terminálu je potrebné v aplikácii VRP 2 zapnúť "Použitie mobilného POS terminálu" v nastaveniach dokladu (Nastavenia > Nastavenia dokladu) a vybrať typ/model platobného terminálu. Pri vytváraní pokladničného dokladu aplikácia v poslednom kroku pri rozpise platieb zobrazí tlačidlo na vykonanie platby. Toto tlačidlo je možné použiť iba v prípade, že je v nastaveniach aplikácie zapnuté aj "Zadávanie rozpisu platidiel" a zároveň doklad obsahuje platbu kartou. Následne bude uskutočnená platba prostredníctvom vybraného platobného terminálu. Po úspešnej platbe je potrebné následne vytvoriť samotný pokladničný doklad. V prípade neúspešnej platby je možné platbu vykonať opakovane.

  13. Zaevidovanie vrátenia tržby vo VRP 2 na základe vráteného tovaru

    Faktúra za predaj tovaru bola uhradená v hotovosti a zaevidovaná v systéme e-kasa prostredníctvom aplikácie VRP 2. Na základe vrátenia časti tovaru zákazníkom/kupujúcim bola vystavená opravná faktúra – dobropis. Ako v aplikácii VRP 2 zaevidujem vrátenie finančnej čiastky na základe vráteného tovaru z dobropisu? 

    Odpoveď

    Podnikateľ pri vrátení finančnej čiastky zákazníkovi/kupujúcemu z dôvodu vystavenia faktúry (dobropisu) na základe vrátenia tovaru alebo reklamácie tovaru má povinnosť vrátenia tržby/finančnej čiastky zaevidovať vo VRP 2 a následne vydať zákazníkovi/kupujúcemu originál pokladničného dokladu so zápornou položkou so všetkými náležitosťami v zmysle zákona.

    POSTUP evidovania vo VRP 2:
    Kliknite na "Nový doklad", potom na "Pokladničný doklad" a vyberte typ položky "Vrátenie tovaru". Následne kliknite na "Manuálne zaevidovanie". Vypíšte identifikátor dokladu (ID dokladu, ku ktorému sa vrátená platba vzťahuje), do názvu dokladu/tovaru zadajte "Faktúra" a jej číslo a zadajte množstvo 1. V položke Jednotková cena s DPH uveďte tú sumu, ktorá je na vrátenie. Ako sadzbu DPH vyberte 0 %, slovná informácia "Bez slovnej informácie" a kliknite na "Pridať položku", "Pokračovať" a vzápätí na "Vytvoriť doklad".

  14. Výnimka z povinnosti používania pokladnice e-kasa klient u podnikateľa - držiteľa preukazu ŤZP

    Je živnostník - držiteľ preukazu ŤZP povinný tržbu prijatú v hotovosti z predaja tovaru alebo z poskytovania služby evidovať v pokladnici e-kasa klient?

    Odpoveď

    Ak je podnikateľ držiteľom preukazu ŤZP a bude prijímať tržbu za predaj tovaru alebo poskytnutie vymedzenej služby, čiže služby uvedenej v prílohe č. 1 zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami, ktoré nahrádzajú hotovosť, nemá povinnosť používať na evidovanie tržby pokladnicu e-kasa klient (ORP alebo VRP).
    Upozorňujeme, že výnimka sa nevzťahuje na prípad, ak za podnikateľa– držiteľa preukazu ŤZP prijíma tržbu fyzická osoba, ktorá nie je fyzickou osobou s ŤZP. 

  15. Taxikári - zamestnanec

    Budem pracovať ako vodič taxislužby (zamestnanec) u zamestnávateľa, ktorý prevádzkuje taxislužbu („flotilu taxíkov“). Potrebujem pokladnicu e-kasa klient na evidenciu tržieb? 

    Odpoveď

    Ak je vodič taxislužby zamestnancom a nie je držiteľom rozhodnutia, ktoré udeľuje koncesiu na prevádzkovanie taxislužby, ale vlastní preukaz vodiča vozidla taxislužby (v tomto prípade vodič nie je podnikateľom podľa § 1 ods. 2 zákona 289/2008 Z. z.), tak zamestnávateľ je povinný na evidenciu tržby zabezpečiť vodičovi pokladnicu e-kasa klient. Vodič taxislužby (zamestnanec) má povinnosť ihneď po vykonaní každej jazdy prijatú tržbu v hotovosti v pokladnici e-kasa klient zaevidovať.

  16. Taxikári

    Môžem tržbu prijatú od cestujúcich v taxíku zaevidovať do pokladnice raz denne, a to večer po skončení zmeny? 

    Odpoveď

    Nie, celkovú sumu platenej ceny taxikár zaeviduje do pokladnice e-kasa klient po každej jazde cestujúcim a nie sumárne raz za deň.

  17. Taxikári – „sprepitné“

    Ako zaevidujem „sprepitné“, ktoré dostanem v taxíku od cestujúcich v pokladnici e-kasa klient?

    Odpoveď

    Podnikateľ používajúci na evidenciu tržieb v hotovosti pokladnicu e-kasa klient zaeviduje „sprepitné/všimné“ v systéme e-kasa ako vklad a vyhotoví doklad označený slovom „VKLAD“.