Notifikačná služba ku QR platbám je služba, ktorá umožní oznamovať úspešnú platbu za tovar či službu priamo na pokladnicu podnikateľa.
Informácie v tejto časti sú poskytované v nasledovnej štruktúre:
Informácie pre vývojárov
Vygeneruj ID transakcie v systéme NOP - návod
- curl -s -S -i -X POST https://api-erp-i.kverkom.sk/api/v1/generateNewTransactionId --cert kverkom-int-client.pem --key kverkom-int-client.key --cacert kverkom-ca-bundle.pem
HTTP/1.1 200 OK
server: gunicorn
date: Sat, 16 Aug 2025 20:17:30 GMT
content-type: application/json
content-length: 99
x-content-type-options: nosniff
referrer-policy: same-origin
cross-origin-opener-policy: same-origin
set-cookie: c9c66cbdae9d166f0cbecef9f5e248f0=ff0d1077a262d071c5bcebbbc0f645d9; path=/; HttpOnly
{
"transaction_id": "QR-01c40ef8bb2541659c2bd4abfb6a9964",
"created_at": "2025-08-16T20:17:30.345Z"
}
Prihlás sa k odberu oznámení o platbe k danému ID transakcie - návod
- mosquitto_sub -h mqtt-i.kverkom.sk -p 8883 -v -q 1 -t "VATSK-1234567890/POKLADNICA-88812345678900001/QR-01c40ef8bb2541659c2bd4abfb6a9964" --cafile kverkom-ca-bundle.pem --cert kverkom-int-client.pem --key kverkom-int-client.key -d
Client (null) sending CONNECT
Client (null) received CONNACK (0)
Client (null) sending SUBSCRIBE (Mid: 1, Topic: VATSK-1234567890/POKLADNICA-88812345678900001/QR-01c40ef8bb2541659c2bd4abfb6a9964, QoS: 1, Options: 0x00)
Client (null) received SUBACK
Subscribed (mid: 1): 1
Technická špecifikácia a certifikáty
Stiahnite si potrebné dokumenty a certifikáty pre integráciu s NOP systémom
Náležitosti dokladu o nepotvrdení zrealizovanej platby
Povinné a nepovinné údaje na doklade o neúspešnej platbe
Povinné údaje:
- Dátum a čas vygenerovania ID transakcie: dátum je v návratovej správe zo systému NOP v poli created_at
- ID transakcie: ID zo systému NOP je v návratovom poli transaction_id
- Suma – suma neoznámenej úhrady v EUR
Nepovinné doplňujúce údaje
- Názov obchodníka podľa Obchodného registra
- DIČ obchodníka
Často kladené otázky
Kupujúci
- Odkedy môžem platiť v obchodoch nasnímaním QR kódu?
Odpoveď
Už aj dnes pokiaľ si vie obsluha skontrolovať na podnikateľskom účte prijatú platbu.
- Prečo sa teda o nej píše ako o revolučnej zmene keď sa už dnes dá platiť cez QR kód?
Odpoveď
Rozdiel spočíva v tom, že oznámenie o úspešnej platbe príde priamo na pokladnicu podnikateľa. Nie je potrebné, aby sa obsluha prihlasovala do internet bankingu podnikateľa, aby si overila prijatú úhradu.
- Akú výhodu mám ako kupujúci, keď platím cez mobil banking načítaním QR kódu?
Odpoveď
Možno kupujúci získa viac vernostných bodov za nákup, keďže platbou cez mobil banking načítaním QR kódu sa podnikateľ vyhýba poplatkom zo sumy nákupu, ktoré od neho inkasuje prevádzkovateľ platobného terminálu. Ak nemáte pri sebe hotovosť, tak od 1.3. 2026 Vám podnikateľ musí umožniť aj bezhotovostný spôsob úhrady.
- Prečo by som teda mal platiť cez mobil banking načítaním QR kódu?
Odpoveď
Nemusíte, pokiaľ ti to podnikateľ umožní cez platobnú kartu alebo v hotovosti.
- Môžem žiadať od podnikateľa, aby mi umožnil platiť bezhotovostne, napríklad mobil bankingom načítaním QR kódu?
Odpoveď
Áno, ale až po účinnosti nového zákona o evidencií tržieb s predpokladaným termínom 1.3.2026. Po tomto termíne Vám podnikateľ musí ponúknuť možnosť úhrady bezhotovostne, či už platobnou kartou alebo mobil bankingom (najlepšie načítaním QR kódu).
- Čo ak mi podnikateľ povie, že mu nejde internet alebo má výpadok systému?
Odpoveď
V tomto prípade môže žiadať platbu inou platobnou metódou napríklad hotovosťou. V prípade zneužitia budú podnikatelia sankcionovaní.
- Čo v prípade, že mne platba odíde z môjho účtu a obsluha nedostane kvôli technickým problémom oznámenie na pokladňu?
Odpoveď
Zaplatíte ešte raz platobnou kartou, ak to bude možné, alebo v hotovosti a podnikateľ Vám vystaví fiškálny doklad z pokladnice alebo neodoberiete tovar či službu. Podnikateľ je povinný Vám vystaviť potvrdenie (nefiškálny doklad) o tom, že platba za QR kód nebola oznámená na pokladnicu. V rámci reklamačného poriadku máte nárok žiadať platbu späť. Ak Vám medzičasom už podnikateľ platbu nevrátil prevodom naspäť.
- Dokedy mi podnikateľ musí vrátiť platbu?
Odpoveď
Lehota na vrátenie platby sa riadi platnou legislatívou. Do 30 dní musí podnikateľ vybaviť reklamáciu od jej uplatnenia.
- Nestačí obsluhe ukázať môj mobil kde je predsa vidno, že platba odišla z môjho účtu?
Odpoveď
Obsluha Vám nemôže veriť nakoľko Vás nepozná a existuje veľa podvodníkov, ktorí vedia sfalšovať a napodobniť aplikácie mobilného bankovníctva.
- Prečo vrátenie platby nefunguje ako pri platbe kartou?
Odpoveď
Pretože tu ide o prevod peňazí medzi bankovým účtom kupujúceho a podnikateľa. Medzi Vami nie je už žiadna kartová spoločnosť, ktorá spracováva vrátenie platby.
- Čo ak mi nefunguje načítanie QR kódu, ktorý mi podnikateľ zobrazuje?
Odpoveď
Je potrebné kontaktovať Vašu banku či podporuje čítanie QR platieb podľa špecifikácií zverejnených na webovej stránke Slovenskej Bankovej Asociácie https://www.sbaonline.sk.
- Čo ak mi zlyhá platba v mojom mobilnom bankovníctve?
Odpoveď
Oznámte toto obsluhe. Tá zruší začatý proces platobnej metódy načítaním QR kódu a uhradíte inou metódou či už platobnou kartou alebo v hotovosti. Podľa možností podnikateľa.
- Ja ako občan podnikateľ, budú moje úhrady z môjho podnikateľského účtu oslobodené od transakčnej dane?
Odpoveď
Nie, ak podnikateľ zaplatí za tovar alebo službu pomocou QR platby nebude tento debetný pohyb oslobodený od transakčnej dane.
Podnikatelia
- Musím poskytovať platbu cez mobil banking načítaním QR kódu?
Odpoveď
Nie, nemusíte. Od 1.3.2026 však musíte poskytnúť aspoň jednu bezhotovostnú platobnú metódu, či už platobnou kartou, alebo napr. platbu cez mobil banking načítaním QR kódu.
- Musím poskytovať platbu cez mobil banking načítaním QR kódu s oznámením priamo na pokladnicu klienta?
Odpoveď
Nie, nemusíte. Ak máte ako podnikateľ a predávajúci v jednej osobe prístup na svoj bankový účet cez internet alebo mobil banking, tak si viete skontrolovať prijatú platbu sám a odovzdať tovar či službu (s následným vystavením dokladu z pokladnice). Stačí si vystaviť statický QR kód v predajni.
- Čo ak mám ako podnikateľ obsluhu, ktorá nemá prístup na môj podnikateľský účet?
Odpoveď
Potom môžete napr. zriadiť prístup na váš bankových účet s dispozičným právom iba na čítanie pohybov a takýto prístup odovzdať obsluhe, aby odovzdala tovar či službu až keď budú vidieť úhradu na účte. Vytlačíte si Váš QR kód v predajni, v ktorom budú zakódované platobné inštrukcie s nulovou cenou, keďže sumu musí do platobného príkazu internet bankingu zadať sám kupujúci.
- To sa mi zdá komplikované. Čo mám urobiť aby som vedel na pokladnicu prijímať oznámenia priamo z banky pre môj personál?
Odpoveď
Osloviť výrobcu pokladnice a objednať si konfiguráciu platby cez QR kód. Zájsť do banky a zriadiť si službu notifikácie zo svojho podnikateľského účtu. Otestovať centovou platbou a keď všetko prebehne v poriadku môžete začať ponúkať platbu QR kódom svojim zákazníkom.
- Čo ak mi výrobca pokladnice ponúkne pridanie platobnej metódy za vysokú cenu?
Odpoveď
V tomto prípade je potrebné preskúmať trh a nájsť si lacnejšieho poskytovateľa služby oznámení na pokladnicu.
- Čiže službu oznámení na pokladnicu mi vie ponúknuť aj niekto iný ako výrobca kasového systému?
Odpoveď
Áno, do systému notifikácie okamžitých platieb sa môže prihlásiť každý podnikateľ, ktorý má vygenerované Autentifikačné údaje vo svojej e-kasa zóne. Predpokladáme, že trh prinesie rôzne riešenia v podobe "QR Terminálov" ako napríklad náš príklad https://www.qrterminal.sk [nové okno].
- Čo je výhodnejšie, nechať si zapracovať platobnú metódu na pokladnicu alebo využiť iné riešenia, ktoré poskytne trh pre napojenie sa na Notifikátor Okamžitých Platieb?
Odpoveď
Určite lepším riešením je integrácia platobnej metódy na pokladnicu či už s pohľadu denných závierok tržieb a následným účtovaním tržieb podľa platobných metód (hotovosť, platobné karty, QR Platby, ostatné)
- Čo ak mi kupujúci tvrdí, že jemu platba odišla ale obsluhe neprišlo oznámenie na pokladňu?
Odpoveď
Ak nepríde oznámenie do viac ako 90 sekúnd od momentu keď zákazník potvrdil platbu na mobile, je potrebné obsluhou zrušiť začatý proces platobnej metódy so žiadosťou o vrátenie platby. Túto vytlačí obsluha pre kupujúceho a ďalšie kópie odovzdá podnikateľovi alebo inému oddeleniu napr. oddeleniu reklamácií či služieb zákazníkom kde preveria prijatú platbu cez internet banking a vrátia platbu späť kupujúcemu. Zároveň sa rozhodne zákazník či zaplatí inou metódou alebo vráti tovar a bude čakať na vrátenie platby. Navrhované riešenie je možné vidieť napr. na simulátore pokladnice. V ľavom hornom rohu vyberte Simulovať neúspešnú platbu Simulátor pokladnice [nové okno] - viď. prípad "Zrušiť s vrátením platby"
- Do koľko dní som povinný vrátiť platbu ako podnikateľ?
Odpoveď
Lehota sa riadi podľa platnej legislatívy. Ste však povinný vybaviť reklamáciu do 30 dní od jej uplatnenia.
- Kto je zodpovedný za to, že kvôli technickej poruche nepríde oznámenie na pokladňu a zákazník sa sťažuje, že mu odišli peniaze a obsluha mu neodovzdá tovar?
Odpoveď
Každý informačný systém môže zlyhať a určite aj v istom čase zlyhá. V QR platbách existuje viacero bodov zlyhania. Samotná pokladnica môže "zamrznúť", dočasný výpadok internetu práve v momente doručovania oznámenia o platbe, dočasné výkyvy sieťového prepojenia medzi informačnými systémami atď. V niektorých prípadoch bude veľmi obtiažne zistiť príčinu nedoručenia oznámenia avšak veríme, že týchto prípadov bude promile nakoľko systémy na strane bánk a finančnej správy ako aj kasové systémy sa stávajú každým dňom spoľahlivejšími. V týchto prípadoch je dôležité aby kupujúci boli jasne oboznámení s jeho právami a ubezpečení, že platba mu bude vrátená čím skôr.
- Stojí mi to zato, aby som akceptoval také riziko?
Odpoveď
QR platby sa pred produkčným spustením dôkladne otestujú z pohľadu výkonnostných testov a testov stability. Renomovaná bezpečnostná firma vykoná penetračné testy bezpečnosti. QR platby využívajú najmodernejšie systémy a protokoly (Fault-tolarant Kubernetes, MQTT protokol, PKI Certifikáty, Robustné proxy servre....), ktoré sú v súčasnej dobe k dispozícii. Zároveň, poskytovaním platieb s oznámením na pokladnicu podnikateľ ušetrí nie malé finančné prostriedky. Čas a prax ukáže tzv. risk / odmenu pomer z využívania tejto platobnej metódy.
- Finančná správa teda nebude vôbec vstupovať do reklamačných procesov?
Odpoveď
Finančná správa bude úzko spolupracovať s bankami a výrobcami kasových systémov pri dohľadávaní príčin vzniku nedoručení. Tieto incidenty budú zadané buď bankami alebo kasovými výrobcami cez dohodnuté kanály.
- Správne to chápem, že každú jednu platbu budem vidieť na svojom podnikateľskom účte vo výpise z bankového účtu? Nebudem mať platby kumulované po dňoch?
Odpoveď
Správne. Každá jedna QR Platba bude na výpise z bankového účtu na samostatnom riadku. Bude možné si ich napríklad v exceli skumulovať podľa reťazca "QR-%" a takto zaúčtovať. Ideálnym riešením je, ak to podporuje banka, si vytvoriť podúčet k hlavnému bankovému účtu a tento označiť ako notifikačný a iba na tomto účte evidovať úhrady QR Platieb.
Výrobcovia kasových systémov alebo IT firmy
- Kde nájdem integračnú príručku?
Odpoveď
Pre získanie integračnej príručky kontaktujte kverkom.kasoveIS@financnasprava.sk.
- Ako získam autorizačné údaje a heslo k integračnému prostrediu Notifikátora Okamžitých Platieb?
Odpoveď
Autorizačné údaje a heslo k integračnému prostrediu Notifikátora Okamžitých Platieb získate na emailovej adrese kverkom.kasoveIS@financnasprava.sk.
- Existuje nejaké demo klienta, ktorým je možné pristupovať k integračnému prostrediu?
- Ako si mám nasimulovať oznámenie od banky?
Odpoveď
V integračnom manuáli nájdete CURL príkaz alebo môžete využiť službu https://scantopay.vercel.app [nové okno] a nasnímať vami vygenerovaný QR kód a vykonať simulovanú platbu.
- Podľa akých pravidiel mám vygenerovať QR kód?
- Kedy budú realizované Performance testy?
Odpoveď
Budú realizovaná výkonnostné testy, testy stability ako aj testy obnovy po katastrofickej havárií.
- Prečo si pokladnica vie dohľadať iba nie viac ako dve(2) hodiny staré oznámenia?
Odpoveď
Oznámenie o platbe je relevantné iba počas nákupu, to znamená počas nie viac ako pár sekúnd či minút. Oznámenia však nemažeme, ale odkladáme do offline databázy pre účely prípadných analýz a reklamácií.
- Aký je rozdiel vo verziách QR kódov, keďže existujú 2 verzie (QR v1.0 a QR v2.0)?
Odpoveď
Detailné informácie o verziách nájdete na webovom sídle Slovenskej Bankovej Asociácie [nové okno]. Verzia v1.0 má tieto nedostatky:
- QR kód sa nedá načítať priamo cez aplikáciu mobilného bankovníctva
- platobné údaje naskenované cez tento QR kód sa dajú na mobile v mobilnej aplikácií prepisovať
- Okamžitá úhrada uskutočnená po načítaní tohto QR kódu môže byť neskôr, v rámci vykonania platby bankou zmenená na obyčajnú úhradu s neskorším pripísaním prostriedkov na účet príjemcu.
- Aké sú výhody QR verzie 2.0?
Odpoveď
Najväčším prínosom bude, že okamžitá úhrada po nasnímaní QR kódu verzie 2 sa už "neprepne" na obyčajnú úhradu, alebo buď sa vykoná, alebo zlyhá ihneď na mobile kupujúceho. Nebudú vznikať reklamácie z dôvodu nedoručených oznámení. Ďalšou výhodou bude neprepisovateľnosť platobného príkazu v aplikácií mobilného bankovníctva. QR kód verzie 2 bude tiež možné nasnímať cez aplikáciu mobilného bankovníctva čiže nielen cez kameru mobilného telefónu.
- Je možné subscribnúť súčasne viac topicov?
Odpoveď
Áno, je to možné aj otestovať.
- Integrátor QR platieb nemusí byť súčasne integrátor aj výrobca kás?
Odpoveď
Áno, je to nezávislé.
- Integrácia na oznámenia je možná jedine cez MQTT?
Odpoveď
Áno, vyžiadanie ID transakcie je možné aj cez REST API.
- Vieme vyžiadať všetky transakcie na hociktorej pokladnici obchodníka?
Odpoveď
Áno, musí byť platný certifikát a súhlasiť údaj VATSK.
- Existuje riziko sledovania konkurencie cez MQTT?
Odpoveď
Nie, nie je možné sledovať konkurenciu, zabezpečuje to certifikát.
- V QR kóde bude názov účtu povinný údaj bez diakritiky?
Odpoveď
Názov účtu bude povinný údaj od 9.10.2025. Štandard silne odporúča nepoužívať diakritiku v žiadnych textových poliach platobného príkazu.
- Bude možné na integračnom prostredí simulovať notifikácie z banky?
Odpoveď
Áno. Formát dotazov nájdete v integračnej príručke.
- Existuje proces storno platby?
Odpoveď
Nie, neexistuje. Storno platby je možné iba v prípade platobnou kartou. V prípade QR Platieb kde dochádza k úhrade z účtu kupujúceho na účet podnikateľa nie je už možné storno, ale iba vrátenie platby prevodom z účtu podnikateľa na účet kupujúceho. Takýto prevod môže samozrejme vykonať iba sám podnikateľ.
- Má MQTT timeout?
Odpoveď
Server klienta neodpojí, ale klient si môže nastaviť čas, do ktorého bude čakať odpoveď zo servera.
- Nie je výška okamžitej úhrady obmedzená bankou?
Odpoveď
Limit na výšku platby závisí od podmienok okamžitých úhrad, ktoré stanovuje banka kupujúceho.
- Existuje možnosť cashback?
Odpoveď
Nie, neexistuje, nie je to možné ako pri platbe platobnou kartou Visa či Mastercard. Medzi kupujúcim a predávajúcim už nie je žiadny medzičlánok, ktorý by riešil storná respektíve cashbacky.
- Testovanie bude prebiehať len na Štandarde QR v1.0?
Odpoveď
Áno, testovanie bude prebiehať na QR v1.0, prechod na verziu QR v2.0 bude vopred oznámený.