Preskočiť na hlavný obsah
3

Vyhotovenie faktúr

Význam faktúry z pohľadu zákona o DPH spočíva v tom, že odzrkadľuje skutočné konkrétne dodanie tovaru alebo služby, za ktoré dodávateľ žiada odplatu. Súčasne ňou platiteľ preukazuje vznik nároku na odpočítanie dane zo zakúpeného tovaru alebo služby.

Problematiku faktúr upravujú ustanovenia § 71 - § 76 zákona o DPH [nové okno]. Podrobné informácie nájdete v Metodickom pokyne [.pdf; 271 kB; nové okno] k fakturácii podľa zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.

Informácie v tomto článku Vám poskytujeme v nasledujúcej štruktúre:

Definícia faktúry

Faktúrou je každý doklad alebo oznámenie, ktoré je vyhotovené v listinnej alebo elektronickej forme podľa tohto zákona alebo zákona platného v inom členskom štáte upravujúceho vyhotovenie faktúry (§ 71 ods. 1 zákona o DPH [nové okno]).

Za faktúru sa považuje aj každý doklad alebo oznámenie, ktoré mení pôvodnú faktúru a osobitne a jednoznačne sa na ňu vzťahuje (napríklad tzv. dobropis, ťarchopis). Takouto faktúrou nie je opravný doklad podľa § 25a zákona o DPH.

Formy faktúry

Faktúra môže mať listinnú alebo elektronickú formu.

Elektronickou faktúrou je faktúra, ktorá obsahuje údaje podľa § 74 a je vydaná a prijatá v akomkoľvek elektronickom formáte. Výber formátu neurčuje členský štát, ale použitie elektronického formátu záleží od zdaniteľných osôb. Môže ísť o faktúry ako štruktúrované správy, napríklad XML, alebo iné typy elektronického formátu, ako napríklad PDF. Zákon podmieňuje vyhotovenie elektronickej faktúry súhlasom príjemcu tovaru alebo služby. Tento súhlas môže byť vyjadrený písomne, elektronicky – emailom, ústne alebo aj samotným spracovaním faktúry zo strany príjemcu alebo jej úhradou. Príjemca si musí byť istý, že je schopný po technickej stránke prijať elektronickú faktúru a zabezpečiť vierohodnosť jej pôvodu, neporušenosť obsahu a čitateľnosť.

Poznámka

Ak je faktúra vytvorená v papierovej forme, naskenovaná a poslaná a prijatá cez e-mail, takáto faktúra je elektronickou faktúrou. Pokiaľ je však faktúra vytvorená v elektronickom formáte, napríklad pomocou účtovného softvéru, a je poslaná a prijatá v papierovej forme, takáto faktúra nie je elektronickou faktúrou.

Požiadavky, ktoré musia byť zabezpečené pri faktúrach

Podľa § 71 ods. 3 zákona o DPH [nové okno] je zdaniteľná osoba povinná zabezpečiť vierohodnosť pôvodu, neporušenosť obsahu a čitateľnosť faktúry od jej vydania do konca obdobia na uchovávanie faktúr. Tieto požiadavky musí zabezpečiť každá zdaniteľná osoba, či už v postavení dodávateľa alebo odberateľa. Je na každej zdaniteľnej osobe, aký spôsob alebo technológiu na zabezpečenie tejto povinnosti si zvolí.

Vierohodnosťou pôvodu faktúry sa rozumie, že faktúra bola vydaná dodávateľom alebo inou osobou v jeho mene.

Neporušenosťou obsahu faktúry sa rozumie zachovanie obsahu faktúry, teda že obsah pôvodnej faktúry nebol zmenený. Za zásah do obsahu faktúry sa nepovažuje zmena formátu pri konvertovaní elektronickej faktúry napr. na účely jej archivácie.

Faktúry musia byť čitateľné ľudským okom. Podmienka čitateľnosti u listinných faktúr nie je splnená, ak sú údaje nečitateľné (napr. vyblednuté z titulu netrvanlivej tlače); podmienka čitateľnosti elektronických faktúr nie je splnená, ak zdaniteľná osoba počas celej doby archivácie nemá k dispozícii vhodný prehliadač formátu elektronickej faktúry.

Vierohodnosť pôvodu, neporušenosť obsahu a čitateľnosť faktúry môže zdaniteľná osoba zabezpečiť jedným z nasledovných spôsobov, resp. ich kombináciou:

  • kontrolnými mechanizmami podnikových procesov (u listinných aj elektronických faktúr)
  • zaručeným (kvalifikovaným) elektronickým podpisom (u elektronických faktúr)
  • elektronickou výmenou údajov (EDI) (u elektronických faktúr)
  • iným spôsobom zabezpečujúcim vierohodnosť a neporušenosť obsahu faktúry (u elektronických faktúr)

Náležitosti faktúry

Podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH [nové okno] faktúra musí obsahovať nasledovné náležitosti:

  • meno a priezvisko zdaniteľnej osoby alebo názov zdaniteľnej osoby, adresu jej sídla, miesta podnikania, prevádzkarne, bydliska alebo adresu miesta, kde sa obvykle zdržiava, a jej identifikačné číslo pre daň, pod ktorým tovar alebo službu dodala,
  • meno a priezvisko príjemcu tovaru alebo služby alebo názov príjemcu tovaru alebo služby, adresu jeho sídla, miesta podnikania, prevádzkarne, bydliska alebo adresu miesta, kde sa obvykle zdržiava, a jeho identifikačné číslo pre daň, pod ktorým mu bol dodaný tovar alebo pod ktorým mu bola dodaná služba,
  • poradové číslo faktúry,
  • dátum, keď bol tovar alebo služba dodaná, alebo dátum, keď bola platba prijatá, ak tento dátum možno určiť a ak sa odlišuje od dátumu vyhotovenia faktúry,
  • dátum vyhotovenia faktúry,
  • množstvo a druh dodaného tovaru alebo rozsah a druh dodanej služby,
  • základ dane pre každú sadzbu dane, jednotkovú cenu bez dane a zľavy a rabaty, ak nie sú obsiahnuté v jednotkovej cene,
  • uplatnenú sadzbu dane alebo oslobodenie od dane; pri oslobodení od dane sa uvedie odkaz na ustanovenie tohto zákona alebo smernice Rady 2006/112/ES [nové okno] zo dňa 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty v platnom znení alebo slovná informácia "dodanie je oslobodené od dane",
  • výšku dane spolu v eurách, ktorá sa má zaplatiť, okrem výšky dane uplatnenej podľa osobitnej úpravy v § 66,
  • slovnú informáciu "vyhotovenie faktúry odberateľom", ak odberateľ, ktorý je príjemcom tovaru alebo služby, vyhotovuje faktúru podľa § 72 ods. 6,
  • slovnú informáciu "prenesenie daňovej povinnosti", ak osobou povinnou platiť daň je príjemca tovaru alebo služby,
  • údaje o dodanom novom dopravnom prostriedku podľa § 11 ods. 12,
  • slovnú informáciu "úprava zdaňovania prirážky - cestovné kancelárie", ak sa uplatní osobitná úprava podľa § 65,
  • slovnú informáciu "úprava zdaňovania prirážky - použitý tovar", "úprava zdaňovania prirážky - umelecké diela" alebo "úprava zdaňovania prirážky - zberateľské predmety a starožitnosti", a to v závislosti od tovaru, pri ktorom sa uplatní osobitná úprava podľa § 66,
  • meno a priezvisko alebo názov daňového zástupcu podľa § 69a alebo § 69aa, adresu jeho sídla alebo bydliska a jeho osobitné identifikačné číslo pre daň, ak zahraničná osoba je zastúpená daňovým zástupcom podľa § 69a alebo § 69aa.

Faktúra vyhotovená pri dodaní tovaru alebo služby s miestom dodania v inom členskom štáte, ak osobou povinnou platiť daň je príjemca tovaru alebo služby, nemusí obsahovať údaje podľa § 74 odseku 1 písm. g) až i), ak formou odkazu na množstvo alebo rozsah a druh tovaru alebo služby možno určiť základ dane.

Zjednodušená faktúra

Zjednodušená faktúra je faktúra, ktorá neobsahuje všetky náležitosti podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH [nové okno], ale i napriek tejto skutočnosti pri splnení ostatných podmienok § 49 - § 51 zákona o DPH je možné si z nej odpočítať daň.

Zjednodušenou faktúrou je:

  • doklad za tovar alebo službu, ak cena vrátane dane nie je viac ako 100 eur; doklad nemusí obsahovať identifikačné údaje o odberateľovi a jednotkovú cenu bez dane (príkladom môže byť doklad vydaný parkovacím automatom za parkovanie auta, ak parkovisko prevádzkuje platiteľ DPH),
  • doklad z ekasy klient, na ktorom je cena s DPH maximálne 400 eur [§ 74 ods. 3 písm. b) zákona o DPH]; tento doklad nemusí obsahovať údaje o odberateľovi a údaj o jednotkovej cene; v určitom prípade, vymedzenom v § 74 ods. 5 zákona o DPH, bude tento doklad obsahovať DIČ predávajúceho a nie jeho IČ DPH,
  • doklad z tankovacieho automatu, na ktorom je cena s DPH maximálne 400 eur [§ 74 ods. 3 písm. b) zákona o DPH]; tento doklad nemusí obsahovať údaje o odberateľovi a údaj o jednotkovej cene; v určitom prípade, vymedzenom v § 74 ods. 5 zákona o DPH, bude tento doklad obsahovať DIČ predávajúceho a nie jeho IČ DPH,
  • každý doklad alebo oznámenie, ktoré mení pôvodnú faktúru a osobitne sa na ňu vzťahuje (nazývaný aj ťarchopis, dobropis k pôvodnej faktúre). Tento doklad resp. oznámenie musí obsahovať poradové číslo pôvodnej faktúry, ktorým môže byť aj pôvodný identifikátor pokladničného dokladu podľa zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní ERP v znení neskorších predpisov, a údaje, ktoré sa menia.

Zjednodušená faktúra podľa vyššie uvedeného písmena a) a b) nemôže byť vyhotovená platiteľom pri dodaní tovaru oslobodeného od dane podľa § 43 zákona o DPH, pri predaji tovaru na diaľku na území Európskej únie s miestom dodania v tuzemsku a pri dodaní tovaru alebo služby s miestom dodania v inom členskom štáte, keď je osobou povinnou platiť daň príjemca tovaru alebo služby, a to aj ak je dodanie tovaru alebo služby oslobodené od dane.

Kto a kedy je povinný vyhotoviť faktúru

Povinnosť vyhotoviť faktúru s predpísanými náležitosťami má:

  • platiteľ,
  • zdaniteľná osoba, ktorá nie je platiteľom,
  • osoba, ktorá dodá nový dopravný prostriedok z tuzemska do iného členského štátu,
  • zahraničná osoba zastupovaná daňovým zástupcom podľa § 69a,
  • zahraničná osoba zastupovaná daňovým zástupcom podľa § 69aa.

Platiteľ je povinný vyhotoviť faktúru

  • Pri dodaní tovaru alebo služby s miestom dodania v tuzemsku zdaniteľnej osobe alebo právnickej osobe, ktorá nie je zdaniteľnou osobou, do 15 dní odo dňa dodania tovaru alebo služby alebo do 15 dní odo dňa prijatia platby pred dodaním tovaru alebo služby, alebo do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bola platba prijatá (podľa § 72 ods. 1 písm. a) a § 73 ods. 1 písm. a) a písm. b) zákona o DPH [nové okno]). Povinnosť vyhotoviť faktúru nemá platiteľ, ak dodáva tovar alebo služby oslobodené od dane podľa § 28 - § 42 zákona o DPH.

    Príklad

    • Platiteľ na základe objednávky od slovenskej firmy vykonal prepravu tovaru z Nemecka na Slovensko v celkovej cene 1600 eur. Dňa 3.1.2025 prijal zálohu na dodanie služby prepravy tovaru vo výške 800 eur. Podľa dokladov o preprave bola vykládka tovaru v Poprade uskutočnená dňa 01.02.2025. Dokedy je platiteľ povinný vyhotoviť faktúru na prijatú platbu a dokedy na dodanie služby?

      Riešenie: Platiteľ je povinný na prijatú zálohu na dodanie prepravy tovaru vyhotoviť faktúru najneskôr do 31.01.2025 a na dodanú službu je povinný vyhotoviť faktúru do 16.02.2025.

  • Pri dodaní služby s miestom dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH [nové okno] v inom členskom štáte, keď je osobou povinnou platiť daň príjemca služby, a to aj ak je dodanie služby oslobodené od dane, do 15 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bola dodaná služba alebo prijatá platba pred dodaním služby [podľa § 72 ods. 1 písm. b) a § 73 ods. 1 písm. d) zákona o DPH]. Povinnosť vyhotoviť faktúru nemá platiteľ, ak dodáva poisťovacie služby podľa § 37 a finančné služby podľa § 39 zákona o DPH.

    Príklad

    • Platiteľ na základe zmluvy o poskytnutí poradenských služieb prijal zálohu vo výške 1000 eur dňa 10.01.2025 od firmy so sídlom a prideleným IČ DPH v Česku. Dňa 02.02.2025 poskytol poradenské služby v celkovej cene 2000 eur. Dokedy je platiteľ povinný vyhotoviť faktúru na prijatú platbu a dokedy na dodanie služby?

      Riešenie: Platiteľ je povinný na prijatú zálohu vyhotoviť faktúru do 15.02.2025 a na dodanú službu do 15.03.2025. Na faktúre k prijatej platbe aj k dodaniu služby okrem iných povinných náležitostí je povinný uviesť text „prenesenie daňovej povinnosti".

  • Pri dodaní tovaru alebo služby s miestom dodania v inom členskom štáte (okrem prípadov, keď miesto dodania služby v inom členskom štáte je určené podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH [nové okno]), keď osobou povinnou platiť daň je príjemca tovaru alebo služby, a to aj, ak je dodanie tovaru alebo služby oslobodené od dane, do 15 dní odo dňa dodania tovaru alebo služby alebo do 15 dní odo dňa prijatia platby pred dodaním tovaru alebo služby, alebo do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bola platba prijatá [podľa § 72 ods. 1 písm. b) a § 73 ods. 1 písm. a) a písm. b) zákona o DPH].

    Príklad

    • Platiteľ z Popradu na základe zmluvy s firmou z Poľska dňa 10.04.2025 dodal tovar vrátane jeho montáže v sídle odberateľa v Poľsku v celkovej sume 6000 eur. Pred dodaním tovaru s montážou prijal zálohu vo výške 3000 eur dňa 05.03.2025. Dokedy je platiteľ povinný vyhotoviť faktúru na prijatú platbu a dokedy na dodanie tovaru?

      Riešenie: Platiteľ je povinný na prijatú zálohu vyhotoviť faktúru do 31.03.2025 a na dodaný tovar vrátane montáže je povinný vyhotoviť faktúru do 25.04.2025. Na faktúre okrem iných povinných náležitostí je povinný uviesť text: "prenesenie daňovej povinnosti".

  • Pri dodaní tovaru alebo služby s miestom dodania v treťom štáte pre zdaniteľnú osobu, do 15 dní odo dňa dodania tovaru alebo služby alebo do 15 dní odo dňa prijatia platby pred dodaním tovaru alebo služby, alebo do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bola platba prijatá [podľa § 72 ods. 1 písm. c) a § 73 ods. 1 písm. a) a písm. b) zákona o DPH]. Povinnosť vyhotoviť faktúru nemá platiteľ, ak dodáva poisťovacie služby podľa § 37 a finančné služby podľa § 39 zákona o DPH [nové okno].

    Príklad

    • Platiteľ na základe zmluvy a prijatej zálohy vo výške 10000 eur dňa 26.02.2025 od firmy so sídlom v Nórsku poskytol stavebné práce na nehnuteľnosti v Nórsku v celkovej sume 20000 eur. Práce boli odovzdané objednávateľovi dňa 10.03.2025. Dokedy je platiteľ povinný vyhotoviť faktúru na prijatú platbu a dokedy na dodanie služby?

      Riešenie: Platiteľ je povinný na prijatú zálohu vyhotoviť faktúru najneskôr do 13.03.2025 a na dodanú službu je povinný vyhotoviť faktúru do 25.03.2025.

  • Pri predaji tovaru na diaľku na území Európskej únie s miestom dodania v tuzemsku okrem predaja tovaru na diaľku, pri ktorom dodávateľ uplatňuje osobitnú úpravu podľa § 68b zákona o DPH [nové okno], a to do 15 dní odo dňa dodania tovaru alebo do 15 dní odo dňa prijatia platby pred dodaním tovaru, alebo do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bola platba prijatá [podľa § 72 ods. 1 písm. d) a § 73 ods. 1 písm. a) a písm. b) zákona o DPH].

    Príklad

    • Slovenský platiteľ zaslal dňa 10.08.2023 na dobierku tovar v hodnote 200 eur maďarskému občanovi. Dokedy je platiteľ povinný vyhotoviť faktúru na dodanie tovaru?

      Riešenie: Platiteľ je povinný vyhotoviť faktúru v prospech maďarského občana do 25.08.2023.

  • Pri dodaní tovaru oslobodeného od dane podľa § 43 zákona o DPH [nové okno] do 15 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bol dodaný tovar [podľa § 72 ods. 1 písm. e) a § 73 ods. 1 písm. c) zákona o DPH].

    Príklad

    • Platiteľ na základe kúpnej zmluvy a prijatej zálohy vo výške 500 eur dňa 25.01.2025 od firmy so sídlom a prideleným IČ DPH v Poľsku dodal tovar s prepravou zo Žiliny do Varšavy dňa 03.02.2025 v celkovej sume 2000 eur. Dokedy je platiteľ povinný vyhotoviť faktúru na prijatú platbu a dokedy na dodanie služby?

      Riešenie: Platiteľ je povinný na dodaný tovar vyhotoviť faktúru do 15.03.2025. na prijatú zálohu platiteľ nemá povinnosť vyhotoviť faktúru. Na faktúre k dodaniu tovaru je platiteľ povinný uviesť okrem iných povinných náležitostí aj text „dodanie je oslobodenie od dane“, ku ktorému môže pripojiť odkaz na § 43 zákona o DPH alebo článok 138 smernice Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty v platnom znení.

  • Pri dodaní služby uvedenej v § 16 ods. 14 zákona o DPH [nové okno] s miestom dodania v inom členskom štáte právnickej osobe, ktorá nie je zdaniteľnou osobou a nie je identifikovaná pre daň v inom členskom štáte, ak uplatňuje osobitnú úpravu podľa § 68a alebo § 68b zákona o DPH, do 15 dní odo dňa dodania služby alebo do 15 dní odo dňa prijatia platby pred dodaním služby, alebo do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bola platba prijatá [podľa § 72 ods. 1 písm. h) a § 73 ods. 1 písm. a) a písm. b) zákona o DPH].

    Príklad

    • Platiteľ dane uplatňujúci osobitnú úpravu podľa § 68b zákona o DPH dodal právnickej nezdaniteľnej osobe z Rakúska dňa 7.1.2025 elektronickú službu v hodnote 100 eur. Platiteľ neprijal vopred platbu.

      Riešenie: Platiteľ je povinný vyhotoviť faktúru pre právnickú nezdaniteľnú osobu do 22.01.2025.

  • Pri oprave základu dane podľa § 25 ods. 1 zákona o DPH [nové okno] je podľa § 73 ods. 1 písm. e) zákona o DPH ustanovená lehota na vyhotovenie dokladu na takúto opravu do 15 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom nastala skutočnosť rozhodná pre vykonanie opravy základu dane. Ide o doklad, ktorým sa mení pôvodná faktúra a ktorý sa jednoznačne vzťahuje k pôvodnej faktúre. Tento doklad sa považuje za zjednodušenú faktúru.

    Príklad

    • Platiteľ dane dodal dňa 20.02.2025 živnostníkovi tovary v cene 12000 eur, z tohto základ dane 10000 eur a DPH 23 % vo výške 2300 eur. Dňa 25.02.2025 odberateľ vrátil platiteľovi poškodený tovar z tejto dodávky v cene 1200 eur vrátane dane. Dokedy je platiteľ povinný vyhotoviť faktúru k vrátenému poškodenému tovaru?

      Riešenie: Skutočnosť rozhodná pre vykonanie opravy je deň vrátenia poškodeného tovaru, dňa 25.02.2025. Platiteľ je povinný do 15.03.2025 vyhotoviť faktúru (zjednodušenú), tzv. doklad o oprave základu dane, ktorou vyúčtuje odberateľovi zápornou hodnotou vrátený tovar (základ dane – 1000 eur a 23 % DPH – 230 eur).

Upozornenie pre novoregistrovaného platiteľa dane

V nadväznosti na nové znenie registračných ustanovení sa ustanovuje pre novoregistrovaného platiteľa dane dodatočná lehota na vyhotovenie faktúry v prípade, keď do uplynutia lehoty na vyhotovenie faktúry mu nebolo daňovým úradom doručené rozhodnutie o registrácii pre daň. Stanovuje sa lehota na vyhotovenie faktúry v zmysle § 73 ods. 2 zákona o DPH na päť pracovných dní odo dňa doručenia rozhodnutia o registrácii pre daň.

Dodatočná lehota na vyhotovenie faktúry sa týka tuzemského platiteľa aj zahraničnej osoby, ktorý/á v ustanovenej lehote splnil/la registračnú alebo oznamovaciu povinnosť a nebolo doručené rozhodnutie o registrácii pre daň do uplynutia lehoty na vyhotovenie faktúry.

Zdaniteľná osoba, ktorá nie je platiteľom

  • Pri dodaní služby s miestom dodania podľa § 15 ods. 1 v inom členskom štáte, do 15 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bola dodaná služba alebo prijatá platba pred dodaním služby [podľa § 72 ods. 2 a § 73 ods. 1 písm. d) zákona o DPH]. Povinnosť vyhotoviť faktúru nemá zdaniteľná osoba, ak dodáva poisťovacie služby podľa § 37 a finančné služby podľa § 39 zákona o DPH [nové okno] s miestom dodania v inom členskom štáte.

    Príklad

    • Zdaniteľná osoba na základe zmluvy s firmou z Maďarska poskytla dňa 10.04.2025 reklamné služby v celkovej cene 2000 eur. Od firmy z Maďarska prijala zálohu vo výške 1000 eur dňa 24.03.2025. Dokedy je zdaniteľná osoba povinná vyhotoviť faktúru na prijatú platbu a dokedy na dodanie služby?

      Riešenie: Zdaniteľná osoba je povinná na prijatú zálohu vyhotoviť faktúru do 15.04.2025 a na dodanú službu je povinná vyhotoviť faktúru do 15.05.2025. Na faktúre okrem iných povinných náležitostí je povinná uviesť text „prenesenie daňovej povinnosti".

  • Pri dodaní služby s miestom dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH v treťom štáte, do 15 dní odo dňa dodania služby, do 15 odo dňa prijatia platby pred dodaním služby alebo do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bola platba prijatá [podľa § 72 ods. 2 a § 73 ods. 1 písm. a) a písm. b) zákona o DPH]. Povinnosť vyhotoviť faktúru nemá zdaniteľná osoba, ak dodáva poisťovacie služby podľa § 37 a finančné služby podľa § 39 zákona o DPH [nové okno] s miestom dodania v treťom štáte.

    Príklad

    • Zdaniteľná osoba na základe zmluvy s firmou z Ukrajiny dňa 10.02.2025 poskytla poradenské služby v celkovej sume 2000 eur. Pred poskytnutím služieb dňa 26.1.2025 zdaniteľná osoba prijala zálohu v sume 1000 eur. Dokedy je poskytovateľ služby povinný vyhotoviť faktúru na prijatú platbu a dokedy na dodanie služby?

      Riešenie: Zdaniteľná osoba je povinná na prijatú zálohu vyhotoviť faktúru do 10.02.2025 a na dodanú službu do 25.02.2023.

  • Pri oprave základu dane podľa § 25 ods. 1 zákona o DPH [nové okno] je podľa § 73 ods. 1 písm. e) zákona o DPH ustanovená lehota na vyhotovenie dokladu na takúto opravu do 15 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom nastala skutočnosť rozhodná pre vykonanie opravy základu dane. Ide o doklad, ktorým sa mení pôvodná faktúra a ktorý sa jednoznačne vzťahuje k pôvodnej faktúre. Tento doklad sa považuje za zjednodušenú faktúru.

Osoba, ktorá dodá nový dopravný prostriedok

Každá osoba, ktorá dodá nový dopravný prostriedok (§ 11 ods. 12 zákona o DPH) z tuzemska do iného členského štátu je povinná

  • vyhotoviť faktúru do 15 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bol dodaný nový dopravný prostriedok v zmysle § 72 ods. 5 a § 73 ods. 1 písm. c) zákona o DPH [nové okno].

    Príklad

    • Občan na základe kúpnej zmluvy predal dňa 25.01.2025 poľskému občanovi nový automobil v cene 18000 eur (počet najazdených kilometrov: 1000 km, počet dní od prvého uvedenia do prevádzky: 8 mesiacov), ktorý si kupujúci v rovnaký deň aj previezol do Poľska.

      Riešenie: Občan je povinný na dodaný nový automobil vyhotoviť faktúru do 15.02.2025. Na faktúre okrem iných povinných náležitostí je povinný uviesť:

      • počet najazdených kilometrov,
      • počet dní, resp. mesiacov od prvého uvedenia nového dopravného prostriedku do prevádzky,
      • text „oslobodenie od dane“ prípadne aj odkaz na ustanovenie zákona o DPH, alebo smernicu Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty v platnom znení. Faktúrou pre účely DPH môže byť aj kúpna zmluva, ak bude obsahovať všetky povinné náležitosti faktúry.
  • vyhotoviť faktúru pri oprave základu dane podľa § 25 ods. 1 zákona o DPH do 15 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom nastala skutočnosť rozhodná pre vykonanie opravy základu dane podľa § 73 ods. 1 písm. e) zákona o DPH [nové okno]. Ide o doklad, ktorým sa mení pôvodná faktúra a ktorý sa jednoznačne vzťahuje k pôvodnej faktúre. Tento doklad sa považuje za zjednodušenú faktúru.

    Príklad

    • Občan zo Slovenska po predaji nového automobilu poľskému občanovi prijal reklamáciu na poškodený lak na karosérii automobilu dňa 02.02.2025. Dohodol sa s kupujúcim, že zníži pôvodnú cenu o 500 eur. Dokedy je potrebné z jeho strany vyhotoviť doklad k zníženiu ceny automobilu?

      Riešenie: Občan je povinný v nadväznosti na akceptovanú reklamáciu vyhotoviť poľskému občanovi faktúru na opravu základu dane do 15.03.2025. Na faktúre okrem iných povinných náležitostí je povinný uviesť aj poradové číslo pôvodnej faktúry a údaje, ktoré sa menia.

Zahraničná osoba z tretieho štátu

Povinnosť vyhotoviť faktúru prináleží zahraničnej osobe z tretieho štátu pri dodaní tovaru alebo dodaní služby s miestom dodania v tuzemsku; to neplatí, ak má táto osoba na území Európskej únie prevádzkareň, ktorá sa zúčastňuje na tomto dodaní.

Zahraničná osoba zastupovaná daňovým zástupcom podľa § 69a

Povinnosť vyhotoviť faktúru prináleží zahraničnej osobe zastupovanej podľa § 69a zákona o DPH [nové okno]:

  • pri dodaní tovaru oslobodeného od dane podľa § 43 zákona o DPH do 15 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bol dodaný tovar,
  • pri oprave základu dane podľa § 25 ods. 1 zákona o DPH do 15 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom nastala skutočnosť rozhodná pre vykonanie opravy základu dane.

Zahraničná osoba zastupovaná daňovým zástupcom podľa § 69aa

Povinnosť vyhotoviť faktúru prináleží zahraničnej osobe zastupovanej podľa § 69aa zákona o DPH [nové okno]:

  • pri dodaní tovaru oslobodeného od dane podľa § 43 zákona o DPH do 15 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bol dodaný tovar,
  • pri dodaní tovaru oslobodeného od dane podľa § 47 zákona o DPH do 15 dní odo dňa dodania tovaru alebo do 15 dní odo dňa prijatia platby pred dodaním tovaru alebo do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bola platba prijatá,
  • pri dodaní tovaru v tuzemsku zdaniteľnej osobe [ktorá je povinná platiť daň pri tomto tovare podľa § 69 ods. 2 písm. b) zákona o DPH] do 15 dní odo dňa dodania tovaru alebo do 15 dní odo dňa prijatia platby pred dodaním tovaru, alebo do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bola platba prijatá,
  • pri oprave základu dane podľa § 25 ods. 1 zákona o DPH do 15 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom nastala skutočnosť rozhodná pre vykonanie opravy základu dane podľa citovaného ustanovenia.

Súhrnná faktúra

Ak platiteľ dane, prípadne zdaniteľná osoba, ktorá nie je platiteľom dane, uskutoční v priebehu kalendárneho mesiaca viac dodaní tovarov alebo služieb alebo prijme viac platieb pred dodaním tovaru alebo služieb alebo prijme platbu na budúce dodanie a uskutoční súčasne aj dodanie, môže vyhotoviť jednu súhrnnú faktúru, pričom táto súhrnná faktúra môže pokrývať najviac obdobie kalendárneho mesiaca. Súhrnná faktúra sa musí vyhotoviť do 15 od skončenia kalendárneho mesiaca.

Vyhotovenie súhrnnej faktúry predstavuje pre dodávateľa zjednodušenie administratívy, pretože na jednom doklade uvedie všetky dodávky resp. prijaté platby v prospech jedného odberateľa za obdobie jedného kalendárneho mesiaca. Predmetné dodávky resp. platby pred dodaním musia byť na súhrnnej faktúre osobitne „rozpísané“ podľa dňa dodania, resp. podľa dňa prijatia platby; nemôžu sa na súhrnnej faktúre sčítať.

Súhrnnou faktúrou je aj:

  • dohoda o platbách, ktorá je súčasťou zmluvy o dodaní elektriny, plynu, vody alebo tepla, ak pokrýva obdobie najviac 12 kalendárnych mesiacov,
  • dohoda o platbách nájomného, ktorá je súčasťou nájomnej zmluvy,

ak obsahujú údaje podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH a ak miesto dodania tovaru alebo služby je v tuzemsku.

Faktúra vyhotovená inou osobou

Faktúru môže v mene a na účet dodávateľa tovaru alebo služby vyhotoviť odberateľ alebo tretia osoba. Odberateľ môže vyhotoviť faktúru v mene a na účet dodávateľa, ak medzi dodávateľom a odberateľom je uzavretá písomná dohoda o vyhotovovaní faktúr, ktorá musí obsahovať podmienky, ktoré musia byť splnené, aby dodávateľ akceptoval faktúry vyhotovené odberateľom. Faktúru v mene a na účet dodávateľa vyhotovuje odberateľ podľa zákona členského štátu, v ktorom je miesto dodania tovaru alebo služby.

Faktúra vyhotovená v cudzom jazyku

Faktúra môže byť platiteľom alebo zdaniteľnou osobou, ktorá nie je platiteľom, vyhotovená v cudzom jazyku, ale na požiadanie daňového úradu sú povinní na účel kontroly zabezpečiť jej preklad do slovenského jazyka; ustanovenie osobitného predpisu, § 5 zákona č. 563/2009 Z. z. [nové okno], týmto nie je dotknuté.

Uchovávanie faktúr

Platiteľ je povinný uchovávať:

  • kópie faktúr, ktoré vyhotovil alebo ktoré vyhotovil v jeho mene a na jeho účet odberateľ alebo tretia osoba, po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú,
  • prijaté faktúry vyhotovené zdaniteľnou osobou alebo treťou osobou v jej mene a na jej účet po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú,
  • prijaté faktúry vzťahujúce sa na investičný majetok uvedený v § 54 ods. 2 písm. b) a c) zákona o DPH [nové okno] do konca obdobia na úpravu odpočítanej dane podľa § 54 a 54a zákona o DPH,
  • dovozné doklady a vývozné doklady potvrdené colným orgánom do konca kalendárneho roka, v ktorom uplynie 10 rokov od skončenia roka, ktorého sa týkajú.

Zdaniteľná osoba, ktorá nie je platiteľom dane, je povinná uchovávať:

  • kópie faktúr podľa § 72 ods. 2 zákona o DPH [nové okno], ktoré vyhotovila alebo ktoré vyhotovil v jej mene a na jej účet odberateľ alebo tretia osoba, po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú,
  • prijaté faktúry vzťahujúce sa na tovary a služby, pri ktorých je osobou povinnou platiť daň, po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú.

Právnická osoba, ktorá nie je zdaniteľnou osobou, je povinná uchovávať prijaté faktúry vzťahujúce sa na tovary a služby, pri ktorých je osobou povinnou platiť daň, po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú.

Osoba (každá), ktorá predá nový dopravný prostriedok do iného členského štátu, a každá osoba, ktorá kúpi nový dopravný prostriedok z iného členského štátu je povinná uchovať faktúru o predaji alebo kúpe nového dopravného prostriedku po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, v ktorom došlo k predaju alebo kúpe.

Osoby povinné uchovávať faktúry si môžu zvoliť formu ich uchovávania bez ohľadu na to, ako boli faktúry poslané alebo sprístupnené. Je na zvážení týchto osôb, či budú faktúry uchovávať v elektronickej alebo papierovej forme. Zdaniteľná osoba, ktorá uchováva faktúry elektronicky, je povinná umožniť daňovému úradu na účely kontroly prístup k týmto faktúram, ich sťahovanie a používanie.

Legislatíva